Miljø- forvirret

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

VÆRSYKE NORDMENN har bestilt høstens sydlige feriereiser. Men salget av klimakvoter går tregt. 200 kroner koster en kvote på ett tonn. Likevel har SAS bare solgt noen få tusen klimakvoter eller klimabilletter som det også kalles, skriver Dagsavisen. Også de andre reiseoperatørene melder om særdeles labert kvotesalg. Heller ikke Framtiden i våre hender har så langt solgt for mer enn en drøy million.

FLY ER UTPEKT til miljøversting nummer en. Utslipp fra nordmenns flyreiser utgjør 11 prosent av de samlede klimagassutslippene. Kraftig passasjervekst gjør at kapasiteten på Oslo Lufthavn Gardermoen er sprengt. I hele Europa er det bare Ryanairs hovedflyplass i Dublin som vokser raskere enn Norges hovedflyplass.

Vi er ikke overrasket over at nordmenn ikke kjøper seg god klimasamvittighet til reisen. Mange kjenner fortsatt ikke til ordningen. Mange mener det virker tungvint og er usikre på hvilke kvoter de skal velge. Det skorter på informasjon om hva kvotepengene går til. Selv om folk tar klimatrusselen på alvor, tar de ikke klimabillettene på alvor. Det oppstår miljøforvirring.

I DAG RASER finansmannen Rune Gjelsten rundt i Oslofjorden i 250 kilometer i timen, med sin «Spirit of Norway 10». Etter tre støyfrie år er båtracet Scandinavian Grand Prix tilbake i Oslo, fra Arendal. Heller ikke denne gangen har utslipp av 50 tonn CO2 i løpet av helga, stoppet det populære båtracet.

SOM SVAR PÅ miljøkritikken, forsikret Gjelsten i «NRK Sommeråpent» at han nå skal gå i front for å gjøre båtracing på toppnivå mer miljøvennlig. Det er et interessant løfte. Miljøsaken har bruk for rike finansmenn. Men Gjelsten understreket at det faktisk ikke er hans jagerflyliknende båt som forurenset mest, men derimot alle tilreisende som kjører bil til Aker Brygge. Det kan nærmest virke som Gjelsten oppfordrer folk til å bli hjemme. Også Gjelsten framstår miljøforvirret.