Miljø står ikke på handlelista

- Vi bør bli mer miljøbevisste når vi gjør innkjøp, er rådet fra Nina Methi ved SIFO (Statens institutt for forbruksforskning).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nordmenn er ikke så miljøvennlige som vi liker å tro. Verken den vanlige forbruker eller såkalte miljøvernere tenker nok miljø når innkjøpene skal gjøres.

I en dybdeundersøkelse for å kartlegge nordmenns miljøhensyn når vi gjør handlerunden vår har SIFO prøvd å finne ut om miljøengasjementet vårt stikker så dypt som vi liker å tro. Og svarene SIFO har fått er slett ikke oppløftende, ifølge Nina Methi ved SIFO.

- Nei, vi nordmenn er litt baktunge. Vi er flinke til å sortere emballasjer etter at vi er ferdige med produktene. Men vi er ikke flinke nok til å tenke miljø når vi gjør innkjøpene, sier hun til Dagbladet.

- Og hva skyldes det?

- Det er mange faktorer som spiller inn her. De «vanlige» forbrukerne, de som ikke regner seg som miljøvernere, hevder at de ikke er fornøyd med hvordan butikkene legger til rette for salg av miljøvennlige produkter. Mange svarte også at produsentene ikke merker varene godt nok. Dessuten opplever de miljømerkene som diffuse. Alle vet at «Svanen» står for noe godt og grønt, men hva det innebærer, er det ikke så mange som vet.

- Ikke miljøvernerne heller?

- De var mer delt i synet på miljømerker. Noen er flinke til å handle miljøvennlig, mens andre ikke viser særlig engasjement. De mener at problemet ikke ligger i produktene i seg selv, men på politisk plan. Å handle miljøvennlige produkter har så liten virkning at de heller velger å bruke krefter på å få politisk gjennomslag for engasjementet sitt.

- Hva kan vi gjøre for å bli bedre?

- Det er mye vi kan gjøre. Det er viktig å få problematikken inn i samfunnsdebatten, og skape en generell kunnskap på dette feltet. Merkingen bør bli bedre, kundene mer bevisste og butikkene bør legge bedre til rette for å selge miljøvennlig. Personlig er jeg overrasket over at miljømerkene ikke har blitt mer profilert, sier Methi.

Hun advarer mot alle «kvasimerker» på markedet. Noen gir inntrykk av å være miljøvennlige uten å ha offentlig godkjennelse på å være det.

VELG RIKTIG MERKE: - Vi må bli flinkere til å velge riktig merke, sier Nina Methi I SIFO.