Miljøbomba tauet til land

«Fjord Champion» kunne forurenset kysten fra Sørlandet til Bergen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KRISTIANSAND (Dagbladet.no): Klokka 14.43 kastet havaristen «Fjord Champion» den første trossa i land på den gamle KMV-tomta i Kristiansand. Dermed var sørlendingenes verste mareritt over - siden natt til lørdag har landsdelen vært truet av massive ødeleggelser dersom bunkersolja om bord hadde lekket ut.

Eksperter har antydet at kysten helt opp til Bergen hadde blitt tilgriset og ødelagt for lang tid dersom \'Fjord Champion\' hadde havarert. Havaristen har dobbelt så mye bunkers ombord som \'Rocknes\' hadde da den havarerte i januar i fjor.

I stedet har været vært usedvanlig godt - flatt hav og pent vær under hele bergningsaksjonen.

Kunne ikke hjelpe

Straks \'Fjord Champion\' var fortøyd i Kristiansand, gikk sjøfartsinspektøren ombord. Skipet er nå klarert for innvendige undersøkelser. I morgen begynner en to dagers sjøforklaring i Kristiansand tingrett.

Det har vært hevdet at kapteinen ikke ville ha hjelp til slukningen. Dagbladet.no sitter imidlertid inne med opplysninger om at de norske brannfolkene ikke ville blitt satt ombord i den brennende skuta uten at man kunne ha reddet liv. Hele mannskapet på 28 ble reddet og forlot havaristen før den traff land.

Mangler beredskap

\'Fjord Champion\'-havariet har satt fart i oppgraderingen av kriseberedskapen langs Sørlandskysten. Mellom 10.000 og 12.000 fartøyer passerer årlig. Mange av dem er store tankskip på vei til blant annet Baltikum og Russland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det har vært reist kritikk mot at nærmeste slepebåt lå 15 timer unna da \'Fjord Champion\' lørdag morgen drev inn i fjæresteinene på Uvår i Søgne-skjærgården. Bare ren og skjær flaks hindret at skipet sank. Det ble slått en stor flenge i skutesiden, men man klarte i tide å få lenseutstyr ombord.

Blir hogd opp

I går formiddag ble \'Fjord Champion\' slept tilbake til Kristiansand der skuta skal tømmes for bunkersolje. Deretter vil skipet bli hogd opp.

Det var meningen at \'Fjord Champion\' skulle tas ut av drift om to år.

Bergens-rederiet Champion Shipping A/S opplyste for bare en måned siden at man var i ferd med å gjennomføre sin største enkeltinvestering. Rederiet har kjøpt tre tankskip for snaut 400 millioner kroner. Fornyelsen av flåten blir gjort for å møte nye krav om dobbelt-bunn på tankere som frakter både råolje og matoljer.

Kolliderte med Varoddbrua

For 10 år siden gjorde et annet av Champion Shippings skip seg bemerket i Kristiansand. Romjula 1994 kom M/S \'Champion\' sigende inn Byfjorden og var nær ved å rive ned Varoddbrua. Kapteinen ble senere dømt for fyllekjøring med 2,11 i promille.

Fra Kristiansand Havnevesens side har man stilt strenge krav til å få garantier før man tillot \'Fjord Champion\' å legge til kai.

Først mens havaristen var at par nautiske mil unna, ble avtalen underskrevet, og slepebåtene kunne dra den utbrente båten inn i havna.

Det er lagt ut lenser rundt skipet for å hindre spredning av eventuelle oljeutslipp,