Miljøtiltak sendes rett i søpla

I tre år har nordmenn samlet juice- og melkekartonger for gjenvinning. Langt over halvparten av kartongene forsvinner ut av landet, og Norsk Returkartong AS vet ikke hva som skjer med dem.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I store annonser i media blir norske forbrukere fortalt at kartongene som leveres, går til gjenvinning. Vi blir oppfordret til å påføre navn og nummer på emballasjen. Slik blir vi automatisk med i trekningen av en million kroner. Årlig leverer vi fra oss ti tonn, påført navn og telefonnummer.

TV2-programmet «Rikets tilstand» avslørte i går kveld at mange av oss har skylt, brettet og samlet kartonger forgjeves.

Beklager

Norsk Returkartong AS rapporterer årlig til Statens forurensningstilsyn (SFT). I deres egen rapport skriver de at 60 prosent av alle innsamlede kartonger ikke blir sortert ut, men havner i stedet sammen med annet papiravfall. Store deler av denne lasten blir fraktet til utlandet, og Norsk Returkartong AS kan ikke redegjøre for den videre prosessen.

- Vi er veldig lei oss for at dette har oppstått. Etter at vi ble oppmerksom på problemet har vi bedt Veritas granske alle rutiner for sortering, sier administrerende direktør i Norsk Returkartong AS, Sveinar Kildal, til Dagbladet.

Han beklager at de ikke har tatt tak i problemet før TV2 gjorde dem oppmerksom på det.

- Har dere holdt forbrukeren for narr?

- Nei, det har vi ikke. Vi har hele tida vært klar over at vi ikke har klart å sortere ut mer enn 40 prosent, men vi har gått ut fra at fabrikkene i utlandet gjenvinner kartongene tilfredsstillende, sier Kildal.

- Uheldig

- Det er uheldig at forbrukerene føler de blir lurt, sier direktør Håvard Holm i SFT til Dagbladet. Han mener Norsk Returkartong bryter avtalen med Miljøverndepartementet om at de innsamlede kartongene skal gå til materialgjenvinning, og håper de ordner opp raskt.

- Vi vet ikke hva som skjer med 60 prosent av kartongene, og dette er et klart avtalebrudd, sier Holm.

KARTONGKAMPANJE: Gjennom store annonser i media blir skoleelever og andre forbrukere fortalt at kartongene som leveres, går til gjenvinning.