Milliardærer går i protestmarsj

Til daglig er de travelt opptatt med å forvalte sine milliardformuer. I dag skal landets rikeste sørlendinger tusle i demonstrasjonstog i hovedstaden for bredere veier.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sørlendingene mener staten bruker altfor lite penger på dødsveiene E18 og E39 gjennom Agder-fylkene. Nå har de fått nok. I ettermiddag går de i protestmarsj fra Regjeringskvartalet til Stortinget.

- Dette er den sterkeste samling sørlendinger som noensinne er trommet sammen til demonstrasjon, sier primus motor John G. Bernander som i sin tid var kronprins i Høyre, nå er han direktør i Assuranceforeningen Gard i Arendal.

- Det tar sin tid å hisse opp en sørlending. Men E18 ligger her omtrent som på den tida da man måtte ha kjøpetillatelse for å anskaffe seg bil. I fjor døde 39 mennesker. Det kan ikke fortsette, sier Bernander.

Blant deltakerne er: Einar Rasmussen: God for 2,8 milliarder kroner. Har bygd opp Rasmussen-gruppen til et av Norges største rederier.

Terje Mikalsen: Har en formue på ca. 1,1 milliarder, ifølge Kapital. Shippingmann fra Farsund, men kanskje mest kjent for sine aksjebravader på land.

Tharald Brøvig: Var på slutten av 80-tallet blant Norges rikeste, med millioner av Norsk Dataaksjer og tung eksponering i shipping. Tapte nesten alt, men er kommet sterkt tilbake. Er god for 600 millioner kroner.

Har støtte

Av andre mektige menn med hyggelige formuer som demonstrerer i morgen, er Anders K.L. Ugland og Gunnar Brøvig. I tillegg stiller en rekke lokalpolitikere og andre næringslivstopper.

Skipsreder Atle Bergshaven var også påmeldt, men beklager å måtte melde avbud. Aksjonen har uansett hans varmeste støtte:

- Det at næringslivstoppene profilerer seg kan jo selvfølgelig lett tolkes dit hen at det er noen som vil ha en god, bred vei for å få fram sine egne fete biler, men det er helt underordnet her.

Betaler halvparten

- Vi er en landsdel som skriker etter fair behandling. Andre landsdelers veistrekninger har fått langt større utbyggingsmidler enn vi har, sier Grimstad-rederen.

- Vi som landsdel er villige til å betale halvparten av utbyggingskostnadene, dersom staten blar opp 90 millioner kroner i året i ti år framover. Da kan vi få litt tempo i utbyggingen. Med den utbyggingstakten det ligger an til nå, tar det 40 år før vi har akseptabel motorveistandard, sier John G. Bernander.

Sørlendingene skal betale sin andel ved å etablere bomstasjoner.

Demonstrantene overleverer sine krav og underskrifter til næringsminister Lars Sponheim utenfor regjeringsbygget klokka 13 i dag, før de spaserer et par hundre meter ned til Stortinget. Her skal de pengesterke demonstrantene møte representanter fra samferdselskomiteen på Stortinget.

torgeir.lorentzen@dagbladet.no