Nordkapp

Milliardærer kaster seg inn i Nordkapp-striden

I dag kan framtida til Nordkapplatået, der hotellkjeden Scandic tjener titall millioner på inngangsbilletter, avgjøres. Olav Thon og Petter Stordalen melder seg på i kampen.

SE TV LIVE: I et kommunestyremøte torsdag skal de 19 lokale folkevalgte avgjøre Nordkapps framtidige skjebne. De skal der stemme over et planforslag som fortsatt vil sikre Rica og Scandic de over 50 millionene i årlige billettinntekter og det kommersielle monopolet. Video: Nordkapp Kommune TV. Vis mer

Kampen om det populære Nordkapplatået, spisser seg til.

I dag vil det koste deg mellom 180 og 285 kroner i billettavgift å komme ut på platået. Den svenske hotellkjeden Scandic har enerett i området, via en festeavtale til underselskapet Rica Eiendom.

Det betyr i praksis i dag at Scandic har satt opp en bom til platået, og krever inn billettavgift for de omkring 300 000 som besøker klippen i året.

FULLSATT: En rekke personer har møtt opp for å følge behandlingen i Nordkapp i dag. Foto: Privat
FULLSATT: En rekke personer har møtt opp for å følge behandlingen i Nordkapp i dag. Foto: Privat Vis mer

SE TV LIVE: Fra rundt 10.20 diskuterer og behandler kommunestyret områdereguleringen av Nordkapp-halvøya. Følg behandlingen i videovinduet øverst!

Aller først behandler kommunestyret en klage fra Norsk Friluftsliv. De har klaget på at Rica har fått løyve til å kreve inn avgift for å komme inn på Nordkapp, som koster 285 kroner for voksne.

50 millioner i året

I et kommunestyremøte torsdag skal de 19 lokale folkevalgte avgjøre Nordkapps framtidige skjebne. De skal der stemme over et planforslag som fortsatt vil sikre Rica og Scandic de over 50 millionene i årlige billettinntekter og det kommersielle monopolet.

Det forslaget er meget omstridt og vekker motstand fra flere hold. Hurtigruten har allerede klaget Nordkapp-monopolet inn til Eøs-tilsynet Esa, ifølge Dagens Næringsliv.

Samtidig har avisredaktører, naturentusiaster og reiselivsorganisasjonen Virke reagert kraftig på at det verken er konkurranse ved platået og at en kommersiell aktør har kontroll over en av Norges mest besøkte turistattraksjoner.

BØR TILFALLE DET OFFENTLIGE: Det mener Olav Thon om det offentlige eida Nordkapplatået. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
BØR TILFALLE DET OFFENTLIGE: Det mener Olav Thon om det offentlige eida Nordkapplatået. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix Vis mer

Hemmelig møte

Det andre alternativet til kommunestyret er å utsette godkjennelse av planen og deretter utarbeide en helt ny som kan åpne for offentlig regulering av området. Etter hva Dagbladet erfarer, er det særdeles jevnt blant kommunestyrets 19 medlemmer. Nordkapp Arbeiderparti, som har flertall med ti representanter i kommunestyret, har i utgangspunktet besluttet å støtte forslaget. Kommunestyret samles fra klokka 09.00 i dag.

ENGASJEMENT: Mange er til stede utenfor kommunehuset, der det også er friluftslivets dag. Det er varslet flere demonstrasjoner om privatiseringen av Nordkapplatået. Foto: Privat
ENGASJEMENT: Mange er til stede utenfor kommunehuset, der det også er friluftslivets dag. Det er varslet flere demonstrasjoner om privatiseringen av Nordkapplatået. Foto: Privat Vis mer

Klassekampen avslørte i forrige uke at kommunen gikk inn for å innstille for privatisering etter hemmelige møter med Scandic og Rica. Det mangler likevel ikke på maktpersoner som forsøker å påvirke.

- Offentlige burde få inntektene

Blant dem er hotellkonge Olav Thon (95).

- Dette synes jeg er en veldig rar sak. Det er et nasjonalt område under offentlig eierskap. Når det er så mange turister som oppsøker det bør det ikke være bom på vei inn og avgift. I prinsippet burde det offentlige også få inn inntektene, sier han til Dagbladet.

Hotellmagnat, storeier i Hurtigruten og Scandic-konkurrent Petter Stordalen (56) er blant dem som er kritisk til ordningen.

- Det er som om Norge skulle gi bort vår oljeformue til et svensk selskap for småpenger. De gir bort en pengemaskin, snur ryggen til og sender pengene ut av landet, sier Stordalen, som eier elleve prosent av Hurtigruten-aksjene, til Dagens Næringsliv.

- Vi har opptrådt ordentlig

Kjendismilliardæren mener kommunen burde ta over kontrollen og slippe til flere aktører, og at dette vil skape flere arbeidsplasser og mer inntekter. Han hadde ikke tid til å kommentere saken overfor Dagbladet onsdag.

KRITISK: Choice-eier og Scandic-konkurrent Petter Stordalen er kritisk til avtalen mellom Nordkapp og Scandic og mener det offentlige gir bort en pengemaskin. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
KRITISK: Choice-eier og Scandic-konkurrent Petter Stordalen er kritisk til avtalen mellom Nordkapp og Scandic og mener det offentlige gir bort en pengemaskin. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

På motsatt side står hotellgründer og milliardær Jan Eilef Rivelsrud (79), som eier Rica Eiendom som for ti år siden signerte en festeavtale der de årlig betaler 80 000 til det offentlige for området.

I den heter det også at selskapet har rett til ny festekontrakt for bebygde eller opparbeidede arealer, noe Rica Eiendom har sikret seg på stedet.

- Vi kjøpte Nordkapp i 1997, og før det har det vært mange private eiere og inngangspenger i snart hundre år. Andre får mene hva de vil, men vi har opptrådt på en ordentlig måte, og vil gjøre det også i framtida, sier tidligere Rica-konsernsjef og nær Rivelsrud-medarbeider Ole Jacob Wold til Dagbladet.

Nordkapp-ordfører Kristina Hansen forsvarer avtalen.

RICA-GRÜNDER: Jan Rivelsrud og hans selskap Rica Eiendom leier Nordkapplatået. Foto Knut Falch / SCANPIX
RICA-GRÜNDER: Jan Rivelsrud og hans selskap Rica Eiendom leier Nordkapplatået. Foto Knut Falch / SCANPIX Vis mer

- Det drives næring der som vi mener er helt i tråd med lover og regler. Vi kan ikke gå inn og regulere eierskap direkte, sier hun til Dagbladet.

- Petter har dobbeltrolle

Den svenske hotellgiganten Scandic kjøpte i 2014 Rica Hotels og har nå driften på Nordkapp. Norgessjef i Scandic Svein Arild Steen-Mevold, mener Hurtigruten har snakket ned selskapet.

- Det er spesielt når en av deres eiere, som eier en konkurrerende hotellkjede i Norge og som aldri har vist noe kjærlighet for Scandic, kaster seg inn i debatten. Jeg synes Petter i denne saken har en dobbeltrolle. Det er viktig at folk forstår at han er eier i Hurtigruten, men også en av våre konkurrenter, sier Steen-Meevold til Dagbladet.

Scandic vil uansett få en dyrere festeavtale med det offentlige forvaltningsselskapet FEFO. I tillegg må de søke kommunen om ny løyve for å kreve billettavgift.

- Viktig arbeidsplass

Steen-Meevold argumenterer for at avtalen mellom Scandic og kommunen bør opprettholdes.

- Vi har 75 årsverk som vi har alene i Nordkapp kommune. Platået er en viktig arbeidsplass. Skal man drive lønnsomt, trengs adgangsbillett for å få det til. Sju til åtte måneder i året er det ikke lønnsomt å drive, sier han.

Han peker også på at syklende, gående og lokale kommer gratis inn. Selskapet eier og driver også besøkssenteret Nordkapphallen.

- Vi har en god fortjeneste på Nordkapp og våre hoteller i kommunen i dag. Det har tatt mange år å komme dit. Pengene kom ikke rekende på ei fjøl. Det framstilles som vi tjener penger på Nordkapp, men vi tjener penger på å drifte Nordkapphallen.

Han understreker at både busselskaper turoperatører og Hurtigruten tjener penger på Nordkapp, og at han ikke har problemer med det.

- Men så lenge vi har leieavtalen, kan ingen få lov til å flytte inn hos oss og drive, sier han.

- Urimelig

Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam mener dagens situasjon er urimelig.

- Nordkapp kommune har en enestående sjanse til å ta kontroll på en naturressurs som burde være offentlighetens eie. De kan sette en stopper for et urimelig monopol som utelukkende har tilgodesett et svensk selskap og Rivelsund-arvingene de siste åra. Kommunens innbyggere og fellesskapet har ikke fått noe av det. Hvis ikke har de monopol de neste 20 åra. De kan sette opp en bom og begrense tilgangen til en naturressurs, sier han til Dagbladet.