FØLGER I KLEPPAS FOTSPOR: Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) gjør som forgjengeren Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) og sørger for samferdselsmilliarder til hjemfylket. Her er det to fotografert da Arnstad overtok Kleppas kontor i fjor sommer. Foto: HANSEN NINA / Dagbladet
FØLGER I KLEPPAS FOTSPOR: Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) gjør som forgjengeren Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) og sørger for samferdselsmilliarder til hjemfylket. Her er det to fotografert da Arnstad overtok Kleppas kontor i fjor sommer. Foto: HANSEN NINA / DagbladetVis mer

Milliarddryss over hjemfylket

Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) tar «en Kleppa» og drysser 3,9 milliarder togkroner over hjemfylket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I går kunne Trønder-Avisa melde en gladnyhet: Marit Arnstad (Sp) gjestet Nord-Trøndelag - og samferdselsministeren kom ikke tomhendt til hjemfylket. Hun hadde meg seg løfter om 3,9 milliarder togkroner. Både Trønderbanen og Meråkerbanen skal elektrifiseres i første del av tiårsperioden 2014-2023, røpet hun i et møte med lokalpolitikere på Stjørdal.

Løftet kom selv om Jernbaneverket  i sitt innspill til Nasjonal Transportplan (NTP) ikke foreslo elektrifisering av de samme togbanene før andre del av tiårsperioden.

- Ikke valgflesk - Arnstad, er dette en hilsen til hjemfylket, der du stiller til valg?

- Nei. Det er klart at Nord-Trøndelag tjener på dette. Men Nord-Trøndelag kan ikke ekskluderes fra regjeringens samferdselssatsing fordi det er mitt hjemfylke.

Elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen har lavest prioritet på Jernbaneverkets ønskeliste, får Dagbladet opplyst.

- Dette er et ønske vi har dersom de totale rammene til jernbane øker med 45 prosent. Ja, vi ønsket oss dette, men vi trodde vel ikke vi skulle få det. Det er tydelig at regjeringen satser ekstra på jernbane i Trøndelag nå, sier Jan Erik Kregnes i Jernbaneverket til Dagbladet.

Heller ikke hos det NSB-eide godstogselskapet Cargonet er elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen prioritert.

- Sammen med NHO og Spekter har vi laget en rapport om hva som er viktigst for å sikre framtidas behov for godstransport. Dette tiltaket er ikke nevnt der, sier direktør Bjarne Wist.

- Ikke siste gang Overfor Dagbladet lover Arnstad at dette er ikke siste gang hun vil trosse Jernbaneverket.

- Regjeringen ser styrkingen av jernbanen, særlig rundt de store byene, som som svært viktig del av transportarbeidet framover. Derfor har vi lagt oss på en mer ambisiøs linje enn fagetaten. Det er verken første eller siste gang det skjer, sier hun.

Arnstad mener togsatsingen i Nord-Trøndelag må ses i sammenheng med regjeringens helhetlige satsing på jernbane rundt de større byene: Oslo, Bergen og Trondheim. Satsingen i Nord-Trøndelag vil blant annet gjøre det mulig å pendle til og fra Trondheim i mye større grad enn i dag, forklarer hun. Hun viser til at jernbanen sør for Trondheim i dag er elektrifisert, mens banen nord for byen ikke er det.   

Ikke første gang I NSB er de glade for satsingen, men håper at den blir fulgt opp med utbygginger der det er størst trafikkgrunnlag.

- Vi er glad for at det skjer en satsning på jernbanen, nå også med midler til Trønderbanen. Vi har vært tydelige i våre innspill til nasjonal transportplan om at den store veksten i befolkning vil skje i og rundt de store byene: Stavanger, Trondheim, Bergen og Oslo og vi må prioritere utbygging her slik at flere kan reise kollektivt i rush. På Østlandet er det ikke plass til flere biler på veiene i rush og togene i rush er fulle. Derfor har vi hele veien vært klar på at det er viktig å få på plass indre intercity først, altså til Fredrikstad, Tønsberg og Hamar først, mens en full utbygging av intercity til Lillehammer, Halden og Skien bør stå klart innen 2025, sier leder for kommunikasjon og samfunnskontakt Mai-Bente Paulsen i NSB til Dagbladet.
 
Arnstad er ikke den første Sp-toppen som lar det dryppe på hjemfylket. I fjor sommer fikk Magnhild Meltveit Kleppa kritikk for å ha trumfet igjennom byggingen av en ndersjøisk tunnel til 5,5 milliarder kroner i hjemfylket Rogaland. Milliardprosjektet, som er delvis statsfinansiert, vil korte inn reisetiden mellom samferdselsministerens hjemsted Hjelmeland og Stavanger sentrum med over en halvtime, ifølge VG.

- Mitt engasjement går på å følge opp et lokalt prosjekt som er vedtatt av Rogaland fylkesting av alle partier unntatt SV, sa Kleppa til avisa.