Milliardkrangel om Dash-flyene fortsetter

Men i Norge renner pengene INN for SAS og Widerøe.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Selv om Dash-produsenten Bombardier har frikjent seg selv og Den europeiske luftfartsorganisasjonen EASA i går kveld konkluderte med at det ikke er konstruksjonsfeil på uhellsflyet Dash 8-Q400, har ikke SAS tenkt å fire en tomme i krangelen med den kanadiske flyfabrikken.

For krangelen dreier seg om kontrakter i milliardklassen. Da konsernsjef Mats Jansson la fram kvartalsresultatet for SAS-konsernet i Stockholm i dag, anslo han at Dash-problemene koster mellom 600 og 700 millioner svenske kroner bare i år.

For pengene renner til Canada i strie strømmer med 27 fly som står på bakken med leiekontrakt fram til 2010. SAS eier bare ett av de «skrotete» flyene selv.

- Skittkasting

SAS-konsernets informasjonsdirektør Bertil Ternet beskylder Bombardier for skittkasting i media.

- Bombardier oppfører seg på en meget uskandinavisk måte, sier Ternet til dn.se.

Og SAS-sjefen Mats Jansson er på ingen måte villig til å godta Bombardiers påstand om at det er SAS\' egne teknikere som har skylden for at landingshjulet sviktet da Bergen-flyet buklandet i Københan 27. oktober.

- Jeg er forundret over at vår nest største flyleverandør tar på seg rollen som dommer før Havarikommisjonen er klar.

 DYR BUKLANDING:  Da høyre landingshjul sviktet på Kastrup på dette SAS-flyet fra Bergen 27. oktober, satte SAS-konsernet alle sine Dash 8-Q400 på bakken. Nå pågår en krangel i millionklassen mellom SAS og produsenten Bombardier. Foto: Scanpix.
DYR BUKLANDING: Da høyre landingshjul sviktet på Kastrup på dette SAS-flyet fra Bergen 27. oktober, satte SAS-konsernet alle sine Dash 8-Q400 på bakken. Nå pågår en krangel i millionklassen mellom SAS og produsenten Bombardier. Foto: Scanpix. Vis mer

- Kroniske problemer

- Det har vært kroniske problemer med denne flytypen siden vi kjøpte de første maskinene for sju år siden. Ansvaret for dette tredje havariet i høst spiller ikke den store rollen, sa Jansson under presentasjonen av kvartalsregnskapet i dag.

Dash-utgiftene var viktigste årsak til at kvartalsresultatet ble et par hundre millioner svakere for SAS-konsernet i tredje kvartal enn analytikerne hadde regnet med.

Berører ikke SAS Norge og Widerøe

Dash-problemene berøer ikke regnskapstallene for SAS Norge og Widerøe  snarere tvert i mot.

Med et overskudd på 728 millioner norske kroner i årets ni første måneder, hadde SAS Norge en formidabel resultatøkning fra samme periode i fjor med 138 millioner pluss. Og Widerøe hadde sitt tredje beste resultat noen gang med 31 millioner kroner pluss i årets tre første kvartaler mot 10 millioner i underskudd samme periode i fjor, melder NTB.

Widerøes fire Dash 8 Q 400 maskiner er eneste fly på bakken i de norske delene av SAS.

- Vi har fått satt inn andre fly og er ajour igjen med rutene, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien til Dagbladet.no.

SAS-nettet i Norge fungerer også igjen etter den ordinære rutetabellen, sier informasjonssjef Thomas Midteide.

HJULETS KJERNE: Det var dette landingshjulet som sviktet da et SAS-fly fra Bergen buklandet i København 27. oktober. Men produsenten Bombardier og SAS krangler om hvem som har det tekniske og økonomiske ansvaret.