Milliardkrangel om Dash-flyene fortsetter

Men i Norge renner pengene INN for SAS og Widerøe.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Selv om Dash-produsenten Bombardier har frikjent seg selv og Den europeiske luftfartsorganisasjonen EASA i går kveld konkluderte med at det ikke er konstruksjonsfeil på uhellsflyet Dash 8-Q400, har ikke SAS tenkt å fire en tomme i krangelen med den kanadiske flyfabrikken.

For krangelen dreier seg om kontrakter i milliardklassen. Da konsernsjef Mats Jansson la fram kvartalsresultatet for SAS-konsernet i Stockholm i dag, anslo han at Dash-problemene koster mellom 600 og 700 millioner svenske kroner bare i år.

For pengene renner til Canada i strie strømmer med 27 fly som står på bakken med leiekontrakt fram til 2010. SAS eier bare ett av de «skrotete» flyene selv.

- Skittkasting

SAS-konsernets informasjonsdirektør Bertil Ternet beskylder Bombardier for skittkasting i media.

- Bombardier oppfører seg på en meget uskandinavisk måte, sier Ternet til dn.se.

Og SAS-sjefen Mats Jansson er på ingen måte villig til å godta Bombardiers påstand om at det er SAS\' egne teknikere som har skylden for at landingshjulet sviktet da Bergen-flyet buklandet i Københan 27. oktober.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer