Enorm sprekk:  Konsernsjef Eldar Sætre og Statoil har allerede fått en sprekk på 2,4 milliarder kroner i forbindelse med Big Foot-prosjektet. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
Enorm sprekk: Konsernsjef Eldar Sætre og Statoil har allerede fått en sprekk på 2,4 milliarder kroner i forbindelse med Big Foot-prosjektet. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Milliardsprekk for Statoil i USA

For Statoil har offshoreprosjektet Big Foot i Mexicogulfen allerede sprukket med minst 2,4 milliarder kroner. Så kom nok en forsinkelse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): - Denne eiendelen vil bidra med verdiskapende produksjon fra 2014, og vil bli en viktig del av vår portefølje i Mexicogulfen i mange år, sa Statoil-direktør Øivind Reinertsen da prosjektet ble sanksjonert i 2010.

Men det gikk ikke helt etter planen. I fjor gjorde forsinkelser rundt konstruksjonen av plattformene, at operatøren Chevron ble nødt til å utsette produksjonsstarten fra slutten av 2014 til slutten av 2015, skriver Finansavisen.

Nå er produksjonsstarten ytterligere forsinket. Ifølge en pressemelding fra Chevron vil selskapet flytte den nye Big Foot-plattformen til grunnere vann, etter en ulykke i helgen der flere vaiere som skulle koble den flytende plattformen til havbunnen røk.

Pressekontakt i Chevron, Cam Van Ast, sier at det opprinnelige budsjettet for prosjektet på 4,0 milliarder dollar ble økt til 5,1 milliarder dollar i fjor.

- Prosjektet vil ikke starte opp som planlagt i slutten av 2015. Men vi har ikke kunngjort noen ny dato for produksjonsstart ennå. Det vil vi gjøre ved neste kvartalsrapport, sier han til Finansavisen.

Stor sprekk for Statoil Selv om Van Ast ikke ville si noe om hvor lang forsinkelsen blir, skriver UBS-analytiker William Featherson i en oppdatering til sine kunder at selskapet har sagt at vaierne trolig ikke vil bli reparert og reinstallert på hvertfall seks måneder, ifølge Bloomberg. Grunnen er at den amerikanske orkansesongen hadde sin offisielle oppstartdato 1. juni.

Overfor Finansavisen vil ikke Van Ast spekulere i hvilken grad dette vil ramme det nåværende budsjettet på 5,1 milliarder dollar, men sier at et nytt anslag blir gitt på neste kvartalspresentasjon.

Statoil er lisenspartner med en eierandel på 27,5 prosent, mens operatøren Chevron har en eierandel på 60 prosent. Marubeni Oil & Gas eier 12,5 prosent av lisensen.

Gitt den foreløpige budsjettsprekken på 1,1 milliarder dollar, er Statoils andel av dette på litt over 300 millioner dollar, tilsvarende rundt 2,4 milliarder kroner. Dette er ifølge Finansavisen basert på anslaget da produksjonsstarten var planlagt til slutten av året.

Flere nyheter Statoil mener togradersmålet fortsatt er mulig å nå
SSB: Olje-etterspørselen vil falle markert
Olje og gass trekker ned aktiviteten i store deler av USA