Milliardvei ender i grøfta

RØYKEN (Dagbladet): Den nye Oslofjord-forbindelsen til 1,3 milliarder bygges ikke helt fram til E18 ved Drammen. Pengene strekker ikke til og den nye stamveien ender nærmest i grøfta.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Om ni måneder åpner Oslofjord-forbindelsen, inkludert den undersjøiske tunnelen som binder Østfold og Buskerud sammen. Veien til 1,3 milliarder kroner blir en gjennomgangsvei for en stor del av trafikken som i dag går via Oslo. Men veien som blir en av Norges dyreste, ender nærmest i grøfta, fordi pengene ikke strekker til.

Krøttersti

Fra E6 ved Vassum/Vinterbro i Østfold blir det motorveistandard under Oslofjorden og inn over på Hurumsiden helt til den stopper i ei grøft 10 km fra rådhuset i Røyken. Pengemangelen gjør at den videre forbindelsen fra Røyken til Drammen og Asker må gå på smale og svingete veier, som alt i dag er overbelastet.

Skal man til E18 ved Asker, er veien av så dårlig kvalitet at den burde bli forbudt for vogntog. Veien går gjennom bebyggelse og er svingete og ikke egnet for gjennomgangstrafikk.

Fare for kø

Bedre er det ikke om man skal til E18 ved Drammen. Riksvei 282 langs Drammensfjorden forbi Gullaug er av så dårlig kvalitet at den heller burde få mindre trafikk - ikke mer. Når forbindelsen åpner, vil flere vogntog velge veien fordi den gjør distansen rundt Oslofjorden kortere. Da må man først ned Spikkestadbakkene der det er seks prosent helling. Det er bare to kjørebaner og det er garantert å bli enorme køer. Fartsgrensen på 50 km/t skal overvåkes av fotobokser, som allerede er på plass.

Er det ikke typisk norsk å bygge en ny supervei til 1,3 milliarder - som slutter i ei grøft?