Million-smell for ferjekongen

Finansmannen Olav Nils Sunde har vært ute i hardt vær før. Denne gangen er det ikke flyene, men hans pengemaskin til sjøs som får kronene til å gå opp i røyk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hos hans Color Line kan en ikke utelukke at brannen på «Prinsesse Ragnhild» kan komme til å koste selskapet flere titalls millioner kroner.

For da passasjerene begynte å kjenne røyklukt i lugaren natt til i går, var det rederiets melkeku som hadde tatt fyr. De to Kiel-ferjene «Prinsesse Ragnhild» og «Kronprins Harald» omsatte for nærmere 900 milllioner kroner i fjor.

Ferja som står fortøyd for ubestemt tid i Göteborg, drar inn godt over halvparten.

Reportasje

I GØTEBORG: Hanne Denstad McBride, Ole Bjørnar Loe Welde, Truls Brekke (foto) og Tomm W. Christiansen (foto)

I OSLO: Thomas Ergo, Kristian Sarastuen, Dag Idar Tryggestad, Birgitte Fahlvik, Mina Gerhardsen, Marita Isaksen, Tore Gjerstad, Gunnar Hagen og Aleksander Nordahl (foto)

Fullbooket

«Prinsesse Ragnhild» er fullbooket i hele juli. Rederiet opplyste i går at ferjas omsetning per dag var hemmelig. På grunnlag av nøkkeltall fra Color Line beregnet Dagbladet den til rundt tre millioner kroner. Konfrontert med anslaget sier administrerende direktør Trygve Sigerset at ferja sørger for omkring halvannen million kroner daglig.

Ennå vet ingen hvor mye passasjerene vil kreve i erstatning for ødelagt ferie.

- Jeg tviler på at skadevirkningene av brannen vil komme opp mot 100 millioner kroner. Men akkurat nå kan jeg verken utelukke eller bekrefte noe. Ulykken vil helt klart ødelegge for oss og koste oss en hel del. Men dette blir altså en forsikringssak, sier rederiets controller Håkon Røed til Dagbladet. Ferja er forsikret i Gjensidige Marina for en halv milliard kroner.

Hvorvidt rederiet framstår som troverdig overfor publikum, blir avgjørende. Allerede i går ettermiddag mottok Color Lines ledere førstehjelp av medierådgiveren Hans Geelmuyden.

Color-gruppens eier, Olav Nils Sunde, på ferie i USA da katastrofemeldingen nådde ham per telefon. Men Sunde, som Dagbladet ikke fikk snakket med i går, er vant til å takle brottsjøer.

Sunde var for en måneds tid siden innblandet i en konflikt med småaksjonærene i Color Group, Vital og Folketrygdfondet. De var provosert over oppkjøpet av hans tidligere privateide selskap, Color Air. Det at samme mann var selger og kjøper, skulle granskes. Kravet om offentlig gransking ble trukket da Sunde tilbød å kjøpe dem ut.

Da Gardermoen åpnet, kunne Sunde glise bredt da ett av hans fly var det første som lettet fra den nye rullebanen. Siden har han ikke hatt grunn til å lette.

I snitt var mer enn halvparten av passasjersetene tomme. Selskapet tapte en million kroner daglig. Color Airs toppsjef, Morten Andersen, trakk seg som toppsjef. Også andre toppsjefer i Sundes selskaper forlatt sine stillinger.

Tjener godt

På sikt er i hvert fall resultatet at ålesundmannen Sunde har tatt godt vare på formuen han har arvet. Verdiene er mangedoblet ved kjøp og salg av aksjer, og gjennom driften av hans selskaps datterselskaper.

Sunde er ikke bare ferjekongen; han handler eiendommer, lager råstoff til isolasjon og emballasje, eier kjøleskip, tilbyr flyreiser og hotellrom. Og ikke minst: Han tjener fett.

«Ulykken vil helt klart ødelegge for oss og koste oss en hel del.» HÅKON RØED

Rederiets controller

GÅR FOR SEG: Det skjer som regel noe rundt Olav Nils Sunde.