PENGESLUK: Ruters omstridte billettsystem «Flexus» har sugd millioner i konsulenttjenester.  
Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX
PENGESLUK: Ruters omstridte billettsystem «Flexus» har sugd millioner i konsulenttjenester. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIXVis mer

Millionene renner ut på omstridt billettsystem

Siden 2008 har Ruter brukt 177 millioner kroner på konsulenttjenester.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bare siden 2008 har det offentlig eide kollektivselskapet Ruter brukt 177 millioner kroner på konsulenttjenester.

Det viser en redegjørelse fra Ruter til Oslo bystyre. Pengebruken på konsulenttjenester tilsvarer nesten en firedel av selskapets lønnsbudsjett, skriver Klassekampen.

En av årsakene er alle millionene som har gått med til konsulenttjenester i forbindelse med det utskjelte og kritiserte nye billettsystemet Flexus.

Sporveisforeningen er svært kritisk til at Ruter ikke bruker intern kompetanse.

- De bruker konsulenter fordi de ikke har den kompetansen de trenger i Ruter, men den kompetansen finnes hos oss i Kollektivtransportproduksjon (KTP), sier leder Rune Aasen i Oslo Sporveiers Arbeiderforening.

Han mener Ruter ville spart store summer dersom kompetansen som ligger hos KTP, ble utnyttet.

(NTB)