God butikk:  Marius-mønsteret gir solide inntekter for Marius of Norway og Vigdis Augusta Yran Dale. Foto: Jørgen Hyvang/Finansavisen
God butikk: Marius-mønsteret gir solide inntekter for Marius of Norway og Vigdis Augusta Yran Dale. Foto: Jørgen Hyvang/FinansavisenVis mer

Millionsuksess for Marius-mønsteret

Marius-mønsteret baker, sykler, sover, tørker, varmer og lufter hunder. Det er god butikk for datteren til opphavskvinnen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Det erkenorske Marius-mønsteret øker stadig i popularitet. Både tradisjonelle gensere og andre produkter som kopper, matbokser, stekepanner, slikkepotter, sykkelklær, håndklær, hundegensere, telefondeksler og termoser er å finne ikledt det kjente mønsteret. Marius-mønsteret ble designet av Unn Søiland for over 60 år siden, skriver Finansavisen.

Vigdis Augusta Yran Dale (58) er eldste datter av designeren, og er den som i dag forvalter opphavsretten til Marius-designet. Allerede tidlig på 1950-tallet ble selve strikkeoppskriften solgt til Sandnes Uldvarefabrik, nå SandnesGarn, og de har siden hatt enerett til å omsette håndstrikkeoppskriftene.

Man anslår at det siden den gangen er solgt 3 millioner strikkeoppskrifter og at det minst er blitt strikket 5-6 millioner Marius-gensere.

Norsk maskinstrikk I tillegg til strikkeoppskriftene blir det laget en rekke produkter med Marius-mønster. Siden 2009 har Rauma Ullvarefabrikk på Åndalsnes drevet med maskinstrikk av Marius-genseren. Dette produktet er en av ytterst få klesprodukter som blir produsert i Norge av norske råmaterialer, skriver Finansavisen.

- Dette var noe min mor aldri tillot, men jeg er av den mening at skulle vi strikke med maskin, skulle vi i hvert fall gjøre det her hjemme og med detaljer som gjør at den er så nær opp til håndstrikk som mulig, sier Yran Dale til Finansavisen.
  Millioninntekter Men genseren står for en begrenset del av inntektene. Yran Dale har også åpnet opp for en del lisensprodukter med Marius-mønster på. Sengetøy og håndklær fra Princess, barneklær fra Ugly Children og bake- og kjøkkenprodukter fra Cacas gir solide royaltyinntekter til Yran Dales selskap Marius of Norway.

- Tror du Marius-mønsterets popularitet vil vare?

- Alt vil vel gå i bølger, men jeg ser ikke på dette som mote, men mere som et norsk ikon. Hvis jeg forvalter det riktig, håper jeg det forblir slik, sier hun til Finansavisen.

Marius of Norway fikk inn 3,7 millioner kroner i royalty i fjor og satt igjen med 1,9 millioner før skatt. I år regner selskapet med en økning, men uten at det vil ta av fullstendig.
  Flere nyheter - Kvinner må tørre å ta risikoen
Høster hundretusener på økologisk blomsterdrøm
- For å lykkes som gründer må man satse stort