Sulten på mer

Millionsuksess med Lee og Wrangler

Klesmerker som Lee og Svea er gull verdt for Tone Næss og hennes selskap Stay Hungry. Hun jakter kontinuerlig på nye merker.

SUKSESS: Har tjent mer enn 20 millioner kroner før skatt de to siste årene. Foto: Jørgen Hyvang / Finansavisen
SUKSESS: Har tjent mer enn 20 millioner kroner før skatt de to siste årene. Foto: Jørgen Hyvang / FinansavisenVis mer

(Finansavisen): Stay Hungry er importør og distributør for klesmerkene Lee, Wrangler, Svea, Whyred og Hope. I fjor kom også det norske merket As We Are Now inn i porteføljen.

I 2018 genererte denne grossistvirksomheten en omsetning på 37,5 millioner kroner. Resultatet før skatt endte på 11,1 millioner kroner i fjor; en økning på 2 millioner fra året før.

– Vi kjøper inn mye varer i euro og i svenske kroner. Det var utviklingen i valutaen som gjorde at vi økte bunnlinjen i fjor. I tillegg gikk vi en intern runde der vi inngikk bedre avtaler på frakt, telefon og strøm, forklarer eier og daglig leder i Stay Hungry, Tone Næss.

Hun legger til at omsetningsmessig er Lee og Wrangler de største merkene for selskapet. Stay Hungry leverer sine merker til rundt 500 norske butikker, og blant annet står kjeder som Carlings og VIC på kundelista.

Stengte egen butikk

Næss eier Stay Hungry via Stay Hungry Group, som også favner et par egne butikker. Tidligere hadde Stay Hungry to egne butikker i Torggata i Oslo. Den ene av disse ble lagt ned i 2017. Utviklingen ved butikk nummer to ble ikke så god som håpet, så den stengte mot slutten av mars i år.

– Vi er ikke redd for å åpne noe nytt, og heller ikke for å legge ned når noe ikke går bra. Butikken gikk ikke break-even. Da var det uaktuelt å drive videre, sier Næss.

Stay Hungry Group eier også 90 prosent av aksjene i Stay Friends, som favner to Lee-outlets i henholdsvis Oslo Fashion Outlet Vestby og Norwegian Outlet Ålgård utenfor Stavanger. Samlet omsatte disse to for 17,7 millioner kroner i 2018, mot 13,9 millioner året før. Det samlede resultatet viste 1,1 millioner kroner før skatt i fjor.

– Vi er veldig fornøyd med utviklingen ved våre outlets i fjor, sier Næss.

Tone Næss er for fjoråret tilgodesett med et utbytte på 6 millioner kroner i Stay Hungry Group. Til sammen er det avsatt utbytter i dette selskapet på 12 millioner kroner i løpet av de siste fire åra.

Like bra i år

– Er det aktuelt for dere å ta inn flere merker?

– Ja, vi kikker etter nye merkevarer hele tiden. Skal man klare seg i denne bransjen, må man faktisk jobbe 24/7, sier Næss.

All jobbingen vises ikke bare igjen på den fine bunnlinjen. I fjor mottok Stay Hungry også Tekstilforums utmerkelse «Årets leverandør».

– Hvilke forventninger har du til utviklingen i Stay Hungry i år?

– Vi er ferdig med årets innsalg, og det ser ut til at 2019-omsetningen blir på linje med fjorårets. Det gjelder å også holde inntjeningen, for det er tross alt det vi lever av, sier Næss.

Næss har jobbet i klesbransjen i snart 35 år – siden hun var 15 år gammel.

Flere økonominyheter:

Tesla mer enn halvert siden toppen i fjor
Kan tape mot boligeiere på Ullern - igjen