Miltærnektere boikotter Coca Cola

Forsvaret skal rekruttere søkere ved å reklamere på brusflasker. Militærnektere oppfatter samarbeidet som våpenreklame, og oppfordrer til boikott.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forrige torsdag ble det ble kjent at Forsvaret skal annonsere og reklamere på Tab X-tra-flasker for å få flere søkere til Forsvaret. Prosjektet skal fokusere på Forsvaret som utdanningsinstitusjon, arbeidsplass og bedrift, og vil gjennomføres i løpet av tre måneder til høsten, skriver Kampanje.

- Absurd samarbeid

Nå reagerer militærnekternes tillitsmannsapparat på det de oppfatter som våpenreklame, og oppfordrer til boikott av brusgiganten.

Hovedtillitsmann for sivilarbeiderne, Terje Kalsen, betegner samarbeidet som absurd. Han reagerer på at målgruppa er ungdom, og at tanken bak prosjektet er å få folk til å verve seg til militæret.

- Dette er ren våpenreklame fra Forsvaret og Coca Cola, og derfor oppfordrer vi alle til boikott, sier han til Kampanje.

Undring

Coca Cola reagerer på oppfordringen til boikott med undring.

- Coca Cola er et apolitisk selskap og i samarbeidet ligger det ingen støtte til militær krigføring og våpenbruk, sier informasjonssjef Øystein Bonvik i Coca Cola Norge til bransjebladet.

Militærnekternes tillitsmannsapparat oppfordrer på sin side tørste militærnektere til å drikke vann i sommervarmen.

UNDRER:Coca Cola underer seg over militærnekternes oppfordring. Det spørs vel om det brukne gevær er mektig nok til å skade leskedrikkgiganten.