Mindre bil, bedre luft

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Oslo-lufta har vært en gjenganger i Oslo-politikken i mange år. Tiltak har vært lansert, sist av Raymond Johansen i byrådet Gerhardsen i 1995. Hadde de blitt gjennomført, ville Oslo-borgerne ha unngått plagene som høytrykksperioden byen er inne i nå, påfører dem. Men hver gang politikerne vurderer noe som går ut over bilbruken, er de spesielt vare overfor enhver protest. For bileierorganisasjonene er øyeblikkelig på barrikadene, og selv venstresidens politikere er livredde for å legge seg ut med dem.
  • Det er derfor interessant at Høyre-byrådet nå planlegger tiltak både på kort og mer varig sikt som har som formål å redusere biltrafikken i bykjernen. Det er bare et par uker siden Oslo Høyres årsmøte nærmest gikk i oppløsning under debatten om miljøtiltak som rammer bilismen. Nå vurderer miljøbyråd Kari Eliassen både piggdekkforbud og kjøreforbud på dager da lufta er verst. I tillegg kommer mer langsiktige tiltak som ikke er presist utformet.
  • Det er på høy tid at Oslo og andre storbyer tar luftforurensingen fra bilbruken på alvor. Mange byer i Europa har klart å redusere privatbilismen i bykjernene til et minimum og med minimale ulemper for befolkningen. Til gjengjeld får de bedre luft og mindre helsemessige plager som følge av partikler og gasser.
  • Det finnes mange måter å oppnå dette på. Færre parkeringsplasser og fysiske sperrer er en, veiprising som gjør det dyrere å bruke bilen når køene er størst, en annen. Men en slik satsing forutsetter at kollektivtilbudet bygges ut slik at vognene går hyppig, og at prisen ikke er avskrekkende. Med tilnærmet bilfrie gater vil også både buss og sporvei komme raskere fram i byen.
  • SVs Erik Solheim har foreslått at det bør gjennomføres en folkeavstemning over tiltak for å bedre Oslo-lufta. Det burde ikke være nødvendig. De folkevalgte har et klart mandat til å gjennomføre nødvendige tiltak. De må bare stålsette seg mot kaskadene av privatinteresser som alltid vil komme til uttrykk når mannens kjæreste eie, bilen, utsettes for inngrep og påbud. Ren luft er i høyeste grad av de fellesanliggender som vi velger representanter til å ta seg av.