LA FRAM RAPPORT:   Brigader Per Egil Rygg leder den norske undersøkelseskommisjonen som bistår i arbeidet svensk havarikommisjon.
LA FRAM RAPPORT: Brigader Per Egil Rygg leder den norske undersøkelseskommisjonen som bistår i arbeidet svensk havarikommisjon.Vis mer

- Mindre enn 50 meter mellom kammen og «point of impact»

Den svenske havarikommisjonen la fram en foreløpig rapport om Hercules-ulykken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I ettermiddag leverte den svenske havarikommisjonen sin foreløpige rapport om Hercules-ulykken. Den er på rundt 40-50 sider.

I mars styrtet et Hercules C130-J inn i Kebnekaise-massivet. Fem norske offiserer mistet livet. Den foreløpige rapporten inneholder harde fakta, og ingen tolkning av hvorfor flyet gikk rett inn i fjellveggen.

Representanten for den norske havarikommisjonen, Morten Haga Lunde, mener likevel man er nærmere et svar nå, enn ved starten av arbeidet.

Blant det viktigste for arbeidet framover nå blir å kartlegge alle detaljer i tidsrommet 1450 til 1457, rett før flyet gikk ned, mener Lunde.

Har gjennomført 14 testflyvninger Et av funnene til Havarikommisjonen er avstanden mellom fjellkammen på Kebnekaise og krasj-stedet.

- Avstanden mellom disse stedene er mindre enn 50 meter, forklarte kommisjonsleder Agne Widholm.

Han fortalte videre at det i etterkant av ulykken er utført 14 flyvninger i terrenget for å undersøke hvilke advarsler besetningen kan ha fått. Syv av flyvningene ble gjort i såkalt normalt modus på systemet, mens de siste syv var i taktisk modus.

Foskjellen er at flyets kollisjonsvarsling ikke varsler på samme måte i taktisk modus.

- Det er nærliggende å tro at flyet hadde taktisk modus på systemet. Hvis det hadde vært i normal modus ville veldig mye reagert i flyet. Det er min logiske slutning, men vi kan ikke konkludere på dette ennå, sier Per Egil Rygg til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han er leder for den norske undersøkelseskommisjonen som bistår i arbeidet.

- Bra vær Under fremleggelsen av rapporten viste kommisjonsleder Widholm fram et bilde som var tatt av området i det samme syv minutter før Hercules-flyet passerte. Bildet viste at det tilsynelatende var bra og klart vær.

- Vi har vært i kontakt med seks forskjellige meteoroligske institutter. De er alle enige om forholdene var gode.

I rapporten legger kommisjonen også fram den siste kommunikasjonen mellom flyet og tårnet i Kiruna, Sverige. Der fremgår det at Hercules-flyet går ned til et såkalt flight level 70, som er på 2000 meters høyde. Dette er lavere enn kammen på Kebnekaise.

Kommisjonen regner med å levere sin endelige rapport i løpet av høsten 2012.