LA FRAM RAPPORT:   Brigader Per Egil Rygg leder den norske undersøkelseskommisjonen som bistår i arbeidet svensk havarikommisjon.
LA FRAM RAPPORT: Brigader Per Egil Rygg leder den norske undersøkelseskommisjonen som bistår i arbeidet svensk havarikommisjon.Vis mer

- Mindre enn 50 meter mellom kammen og «point of impact»

Den svenske havarikommisjonen la fram en foreløpig rapport om Hercules-ulykken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I ettermiddag leverte den svenske havarikommisjonen sin foreløpige rapport om Hercules-ulykken. Den er på rundt 40-50 sider.

I mars styrtet et Hercules C130-J inn i Kebnekaise-massivet. Fem norske offiserer mistet livet. Den foreløpige rapporten inneholder harde fakta, og ingen tolkning av hvorfor flyet gikk rett inn i fjellveggen.

Representanten for den norske havarikommisjonen, Morten Haga Lunde, mener likevel man er nærmere et svar nå, enn ved starten av arbeidet.

Blant det viktigste for arbeidet framover nå blir å kartlegge alle detaljer i tidsrommet 1450 til 1457, rett før flyet gikk ned, mener Lunde.

Har gjennomført 14 testflyvninger Et av funnene til Havarikommisjonen er avstanden mellom fjellkammen på Kebnekaise og krasj-stedet.

- Avstanden mellom disse stedene er mindre enn 50 meter, forklarte kommisjonsleder Agne Widholm.

Han fortalte videre at det i etterkant av ulykken er utført 14 flyvninger i terrenget for å undersøke hvilke advarsler besetningen kan ha fått. Syv av flyvningene ble gjort i såkalt normalt modus på systemet, mens de siste syv var i taktisk modus.

Foskjellen er at flyets kollisjonsvarsling ikke varsler på samme måte i taktisk modus.

- Det er nærliggende å tro at flyet hadde taktisk modus på systemet. Hvis det hadde vært i normal modus ville veldig mye reagert i flyet. Det er min logiske slutning, men vi kan ikke konkludere på dette ennå, sier Per Egil Rygg til Dagbladet.

Han er leder for den norske undersøkelseskommisjonen som bistår i arbeidet.

- Bra vær Under fremleggelsen av rapporten viste kommisjonsleder Widholm fram et bilde som var tatt av området i det samme syv minutter før Hercules-flyet passerte. Bildet viste at det tilsynelatende var bra og klart vær.

- Vi har vært i kontakt med seks forskjellige meteoroligske institutter. De er alle enige om forholdene var gode.

I rapporten legger kommisjonen også fram den siste kommunikasjonen mellom flyet og tårnet i Kiruna, Sverige. Der fremgår det at Hercules-flyet går ned til et såkalt flight level 70, som er på 2000 meters høyde. Dette er lavere enn kammen på Kebnekaise.

Kommisjonen regner med å levere sin endelige rapport i løpet av høsten 2012.