Hercules og Forsvaret

Mindre enn ett sekund unna katastrofe

Hadde man reagert ett sekund seinere ville det endt i katastrofe, konkluderer Statens havarikommisjon.

NESTENKATASTROFE: Så nær var Hercules-flyet fjellet å treffe fjellet. En unnamanøver i siste liten reddet flyet fra sammenstøt. Foto: Fra Statens havarikommisjon sin rapport om hendelsen
NESTENKATASTROFE: Så nær var Hercules-flyet fjellet å treffe fjellet. En unnamanøver i siste liten reddet flyet fra sammenstøt. Foto: Fra Statens havarikommisjon sin rapport om hendelsen Vis mer
Publisert

Et Hercules-fly med åtte personer om bord var nær ved å treffe fjelløya Mosken i Værøy kommune i Lofoten 11. mars i fjor. Ifølge Statens havarikommisjon var det i stor grad tilfeldigheter og en unnamanøver som forhindret en dødsulykke.

- Dersom manøveren til det første flyet i formasjonen hadde blitt initiert mindre enn ett sekund seinere, ville det ha medført et katastrofalt sammenstøt med fjelløya Mosken, skriver kommisjonen.

44 meter

Klokka var 20.26 da C-130J-maskinen ledet an i en formasjon med et annet Hercules-fly som trente på lavflyging med nattoptikk under visuelle forhold i mørket, heter det i rapporten.

Unnamanøveren i aller siste øyeblikk forhindret kollisjon og flyet klarerte fjellet med bare 44 meter.

Fartøysjefen har forklart at han observerte flere små øyer og skjær før han oppdaget terreng rett foran flyet, som var fjelløya Mosken. Han var den eneste som visuelt så Mosken.

Tilsynsorgan

Nestenulykken har avdekket behov for et uavhengig og helhetlig tilsynsorgan for militær luftfart, konkluderer Havarikommisjonen, ifølge NTB.

Undersøkelsen viser også at Luftforsvaret bør arbeide grundigere med sikkerhetsledelse, opplyser kommisjonen.

- Jeg er meget tilfreds med at Statens havarikommisjon har lagt Luftforsvarets egne forsvarsinterne undersøkelse med tilrådninger og føringer til grunn for sitt arbeid, og at de støtter våre tilrådninger, skriver sjef Luftforsvaret, generalmajor Tonje Skinnarland, i en e-post til Dagbladet.

Hun legger til at Luftforsvaret har selv erkjent og iverksatte allerede før Mosken-hendelsen et grundigere arbeid knyttet til sikkerhetsstyring.

- Vi oppfatter at Statens havarikommisjon anerkjenner det arbeidet som Luftforsvaret allerede har iverksatt.

Tre råd

Havarikommisjonen kommer med tre tilrådinger i sin rapport.

- Vi er tilfreds med at Statens havarikommisjon har gått enda grundigere til verks med barriere- og systemanalyse som tydeliggjør de avvik og svakheter som fortsatt finnes i Luftforsvarets sikkerhetsarbeid. Dette gir Luftforsvaret et solid grunnlag for pågående arbeid med å bedre sikkerhetsledelse, -styring og -kultur i Luftforsvaret, skriver Skinnarland.

Luftforsvaret skriver at de er enige i tilrådning én om forbedring av prosesser for risikostyring og er allerede i gang med dette arbeidet. Tilråding to om kartlegging av sikkerhetskulturen og råd tre om eget tilsynsorgan, tar de til etterretning.

KEBNEKAISE-ULYKKEN: Her leter et norsk fly etter de fem norske offiserene. Video: Forsvaret Vis mer

Granskerne i havarikommisjon har funnet visse likhetstrekk mellom nestenkatastrofen og Kebnekaise-ulykken i 2012. Fem norske offiserer omkom da et Hercules-fly fløy inn i fjellveggen på Sveriges høyeste fjell.

Begge hendelsene var relatert til såkalt CFIT - kontrollert flyging i terreng. Begge hendelse involverte transportflyet Hercules under vinterøvelsen Cold Response.

- Sammenlagt finner Havarikommisjonen at mangler ved situasjonsforståelse og ivaretakelse av navigasjon er felles faktorer for Kebnekaise-ulykken og Mosken-hendelsen. Et vesentlig moment i Kebnekaise-ulykken var at besetningen forholdt seg til klareringen fra tårnet i Kiruna til en flyhøyde som ikke ga tilstrekkelig terrengseparasjon. I Mosken-hendelsen innebar oppdraget for høy risiko og var ikke i tråd med regelverket for operasjoner med C-130J, skriver kommisjonen i sin rapport.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer