Mindre kjeft og mer ros

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

• Kunnskapsminister Øystein Djupedal forteller til Dagbladet at han har funnet en oppskrift på hvordan man skal få mer arbeidsro og disiplin i norske skoler. Elever som gjør noe bra skal få mer ros, og elever som ikke oppfører seg bra skal få mye mindre kjeft. Ved skolestart til høsten skal 80 skoler i åtte fylker ta i bruk undervisningsprogrammet Pals, som står for positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen.

• OECD-undersøkelser viser at Norge er blant de verste i Europa når det gjelder bråk og uro i klassen. Nå skal det bli bedre ved bruk av såkalte bra-kort, eller belønningskort, til elever som følger reglene klassen er blitt enig om. Kortene skal kunne veksles inn i goder som pizza-kveld, turer, kake på fredag o.l. Elever som oppfører seg galt skal først bli fortalt av læreren hva som forventes av dem. Bedrer de ikke oppførselen, får de såkalt «time-out» og blir bortvist fra området.

• «Det blir som på fotballbanen, alle er enig om et felles regelsett», sier Djupedal om det nye opplegget som tidligere har blitt brukt i amerikanske fengsler. Sammenlikningen med fotballreglene betyr vel at læreren fortsatt er dommer. Men både fra løkka og fotball-VM vet vi at dømming bygger på skjønn, at dommere tar feil og at feil avgjørelser oppleves som grovt urettferdig og konfliktskapende. Henvisningen til amerikanske fengsler lyder heller ikke betryggende, for vi er vel ikke der? Det er mange alternative arbeidsmetoder i norsk skole, og det er tross alt legitimt for norske elever at de ikke lenger sitter i ro på pultene sine.

• Djupedals kortleik smaker litt av keiserens nye klær. Norsk skole har allerede et prosjekt som heter «Tydelige voksne og god klasseledelse», som er ledd i kampen mot mobbing. Pals handler om det samme, så vidt vi forstår. Det som nå blir kalt pizza-kos, het kosetime før, og «time out» er vel den aller siste omskrivning for skammekrok. Mer ros og mindre kjefting høres heller ikke ut som noen ny oppdagelse. Skal du motivere ungdom til å oppføre seg som folk, kreves det uansett mer enn ytre belønning.

LEDER