Mindre til skolene

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Før påske la Statistisk Sentralbyrå fram beregninger basert på kommunenes regnskapstall som viste at skolene i fjor fikk mindre penger enn året før. Ikke dramatisk mye mindre, men mindre. Og det står i kraftig kontrast til den daværende regjeringens retorikk og den budsjetterte mersatsingen som kom i kjølvannet av «Kunnskapsløftet». Samtidig viser endelige tall fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI) at elevtallet per lærer har økt.

Nå lover kunnskapsminister Øystein Djupedal at antall elever per lærer skal ned. Samtidig viser han til at kommunene i år har fått flere milliarder mer enn den foregående regjering la opp til og at en del av dette tilfaller skolen. Men kan han være så sikker på det? Også den avgåtte regjering fikk Stortinget med seg på en ekstrabevilgning til skolen, uten at pengene nådde fram.

Vi er redd dette er nok et eksempel på lokaldemokratiets pris. Rikspolitikerne bestemmer de endelige overføringer til kommunene og gir løfter til velgerne som kommunene skal oppfylle. Av ulike grunner vil eller kan ikke kommunene oppfylle løftene til punkt og prikke. De må prioritere andre ting, kanskje eldreomsorgen, og må derfor satse på å effektivisere på andre områder, som for eksempel skolen. Dermed kan det vise seg at skolen, som rikspolitikerne har ønsket å styrke økonomisk, kommer dårligere ut målt i ressurser per elev.

Det utelukker ikke at kommunene kan få mer skole for pengene, slik at den målt etter andre kriterier likevel er bedre. Det kan skje hvis lærerne jobber mer eller organiserer sitt arbeid annerledes. Problemet for kommunene er at lærerne opplever budsjettene og arbeidssituasjonen som strammere. Skoler har måttet si opp lærere, og vikarbudsjetter strekker ikke til. Dermed er det heller ikke overraskende at lærernes organisasjoner stritter imot kommunenes ønsker om å forandre lærernes arbeidstidsbestemmelser. Etter at tallene nå foreligger er det kommunene som har bevisbyrden. De må vise at de satser på skolene på en måte som får lærere, elever, foreldre og rikspolitikere til å nikke.