Mindre tobakk i pakka

Ikke tro at du gjør et godt kjøp når du snart får rulletobakken billigere i butikken: I tobakkspakka ligger det ti gram tobakk mindre! - At tobakksindustrien satser på mindre tobakkspakker er en kynisk og utspekulert måtene å selge mer på, mener Statens tobakkskaderåd.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Som hentet fra TV-serien om Ivar Kreuger, hvor fyrstikkmagnaten reduserte antall fyrstikker fra 50 til 48 i esken og tjente titalls millioner kroner: Nå gjør den norske tobakks-Princen det samme.

Dermed koster en pakke rulletobakk i Norge det samme som en 10 gram større pakke tobakk koster i Sverige.

I dag koster en 50 grams tobakkspakke rundt 77 kroner her hjemme. Når L.J. Tiedemanns Tobaksfabrik om kort tid reduserer pakka til 40 gram, vil den koste i underkant av 60 kroner - nærmest det samme som en 50 grams-pakke i Sverige. Her ligger prisen på rundt 57 svenske kroner.

Slik ønsker tobakksindustrien å konkurrere med svensketobakken.

Raser mot triksing

Statens tobakkskaderåd raser over det nye salgstrikset fra tobakksindustrien, og mener at dette bare er en måte å selge mer rulletobakk på. J.L. Tiedemanns Tobaksfabrik sier at et av hovedformålene med mindre rullerøyk-pakker er å ta opp konkurransen med svenskerøyken, som siver over grensa og svekker salget i Norge.

- Grensehandelen er et problem som vi må møte. Ved å redusere innholdet i tobakkspungene blir vi mer konkurransedyktige i pris, sier informasjonssjef Jan Robert Kvam hos J.L. Tiedemanns Tobaksfabrik.
Fra 1. januar i år gjorde nye avgiftsregler mulig å redusere innholdet i pakkene med rulletobakk.

Minst like dyrt

Så hvis du den nærmeste tida tror at du får et godt tilbud på tobakk, tar du feil. Du har ikke spart en krone, og du kan risikere å betale enda mer for tobakken, fordi emballasjen koster mer når tobakken pakkes i mindre enheter.

Da Dagbladet i går kveld tok kontakt med Statens tobakkskaderåd, var de ikke kjent med planene til Tiedemann. De reagerer sterkt på omleggingen.
- Tobakksindustrien har alltid markedsført seg på de mest kyniske og utspekulerte måter. Overalt i verden prøver de å selge produkter som folk dør av - og de gjør det på en svært aggressiv måte. Målet er også denne gangen å selge mer tobakk, sier direktør Liv Urdal i Statens tobakkskaderåd.

Informasjonsforbud


Urdal mener i tillegg at Tiedemann nå kan komme til å nå en ny gruppe av unge røykere, som i større grad enn voksne blir påvirket av hva tobakken koster. De legger mindre vekt på hvor mye de får for pengene.

Tiedemann har på sin side ingen anledning til å informere røykere om at de nå får mindre rulletobakk i pakken. Dette sørger lovforbudet mot tobakksreklame for.
- Dette kan vi ikke gjøre noe med. Men vi prøver jo ikke å lure noen. Prisen reduseres jo tilsvarende, sier informasjonssjef Jan Robert Kvam hos J.L. Tiedemanns Tobaksfabrik.

- Hvordan hadde dere tenkt å informere kundene?
- Når det gjelder forbrukerne, så verken vi eller våre forhandlere lov til å informere disse på grunn av lovverket.

- Er det ikke mulig å informere forbrukerne?
- Nei, faktisk ikke, sier Jan Robert Kvam hos J.L. Tiedemann.

Ingen plakater

- Jeg vil tro at de heller ikke kan henge opp plakater inne i butikken for å informere kjøperne. Et slikt skilt ville også bli rammet av reklameforbudet, sier Liv Urdal i Statens tobakkskaderåd.