Minus 17 grader stopper ikke barna fra å sykle til skolen

I byen Oulu i Finland er sykkelveiene så gode at det oftere er raskere med sykkel enn med bil.

METSOKONGAS BARNESKOLE: - I denne byen kan du bruke en bestemorsykkel med ett gir og sommerdekk hele året. Foto: Pekka Tahkola
METSOKONGAS BARNESKOLE: - I denne byen kan du bruke en bestemorsykkel med ett gir og sommerdekk hele året. Foto: Pekka TahkolaVis mer

En bitende kald vintermorgen i Oulu i Finland var parkeringsplassen utenfor Metsokangas barneskole dekket av små sykler. Temperaturmåleren viste minus 17 grader, men dette stopper ikke barna. Det er faktisk helt vanlig at sykkelen er fremkostmiddel - selv i minus 30 grader.

1000 av 1200 elever tar sykkelen til skolen. 100-150 går til fots. De resterende 50-100 bruker slede, ski, eller bil til skolen, ifølge Pekka Tahkola.

Pekka Tahkola: I beskrivelsen på Twitter-profilen har han også lagt til at han er vintagesykkel entuasiast og klumsete pianist. Foto: Privat
Pekka Tahkola: I beskrivelsen på Twitter-profilen har han også lagt til at han er vintagesykkel entuasiast og klumsete pianist. Foto: Privat Vis mer

Tahkola er sykkelkoordinator i byen og urban velferdsingeniør for Navico. Han har tidligere holdt foredrag og snakket om hvordan sykkelstiene blir ivaretatt i Sør-Finland.

- Jeg har også besøkt byer over hele verden. Fra Sibir til Canada og snakket om sykling og vedlikehold på vinteren, legger han til.

Han postet et bilde på Twitter 6. februar og ble overveldet av responsen - i hovedsak fra utlandet.

- Selv om det kanskje er vanskelig for mange foreldre i USA å se for seg at det er greit å la ungen din sykle til skolen i all slags vær, er det normen i deler av Finland, skriver han på Twitter.

KAUTOKEINO: Rådmann Kent Valio har fem alternativer for å komme seg til jobb - gå, sykle, ta spark, bil eller snøscooter. Slik er det å sykle i 40 minusgrader. Video: Kent Valio. Klipp: Ingebjørg Iversen/Dagbladet Vis mer

Tahkola sier at dette er helt normalt i Oulu.

- Jeg syklet og kjørte slede til skolen selv. Dette bildet ble tatt da det var minus 17. Men det spiller ingen rolle om det er minus 30 grader, sier han til Dagbladet.

Han sier at det er flere skoler i byen hvor elevene sykler, men at denne er blant de beste

Lett å sykle

Her må det være lett å sykle. I Oulu har snøen vanligvis lagt seg fra november og blir værende til april. Sykkelstiene er ofte så godt ivaretatt at tjukke hjul eller spesielle gir er unødvendig.

- Du kan bruke en bestemorssykkel med ett gir og sommerdekk hele året, selv på snø, sier han til Mother Nature Network (MNN)

KORT TID: Både spark og sykkel blir flittig brukt som framkomstmiddel. Det er en fordel at skoleveien ofte tar kortere tid med sykkel, eller spark enn det ville ha gjort med bil. Foto: Pekka Tahkola
KORT TID: Både spark og sykkel blir flittig brukt som framkomstmiddel. Det er en fordel at skoleveien ofte tar kortere tid med sykkel, eller spark enn det ville ha gjort med bil. Foto: Pekka Tahkola Vis mer

Tilretteleggingen for bruk av sykkel er så god at det er enkelt og behagelig å sykle - også på vinterstid. De høyst prioriterte sykkelstiene må bli måkt innen tre timer etter 2 cm med snøfall. Mengden snø må aldri være høyere enn fire cm.

I byen er det 200 000 innbyggere. De har 865 kilometer med sykkelstier, og 300 underganger sånn at gående og syklister ikke trenger å stoppe på veikryss.

- Distansen er ofte kortere enn med bil, sier Tahkola til Dagbladet.

De måker ikke helt ned til asfalten og salting er ikke tillatt. Dersom det blir glatt legger de på sand eller grus, for bedre grep. Selv da prøver de å beholde en del av stien ustrødd for spark.

- Sykkelstiene er vanligvis dekket av tynt lag med hard snø. Dette egner seg godt til å gå eller sykle. Selv med spark eller noen gang til og med ski, avslutter Tahkola. .