Mirrors redaktør fikk sparken

Bildene var falske.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Tabloidavisa Daily Mirror fikk bildene fra britiske soldater og trodde den kunne dokumentere flere overgrep mot irakiske krigsfanger.

Bildene viste at soldatene mishandlet og urinerte på fangene. Men bildene var falske.

Etter alt å dømme ble scenen arrangert ved heimevernets leir i Preston i England, slik myndighetene har antydet hele tida.

Redaktør Piers Morgan har hardnakket hevdet at det var riktig å publisere bildene 1. mai.

Først hevdet han at de var ekte.

De siste dagene har Morgan gjemt seg bak språklige krumspring som antydet at bildene var falske, men likevel 'demonstrerte' hærens overgrep.

I kveld fikk avisens styre nok og sparket ham.

Mirror har vært blant Irak-krigens hardeste kritikere. Avisa er Stoirbritannias tredje største med et daglig opplag på 1,9 millioner.Les mer: i The Daily Telegrapph og AFP

Les mer om Mirror-skandalen

SPARKET: Redaktør Piers Morgan har hardnakket hevdet at det var riktig å publisere bildene. Nå har avisas styre fått nok.
STORT: At britiske soldater også stod bak fangemishandling ble slått stor opp etter Daily Mirrors avsløringer. Nå er det i allefall brakt på det rene at bildene var falske.
FALSKE: Bildene Daily Mirror trykket skapte sjokkbølger, men ble raskt trukket i tvil. Nå går redaktøren i skam.