Misjon eller bistand

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er skuffende at utviklingsminister Hilde Frafjord Johnson er så lite prinsipiell i sine svar i debatten om sammenblanding av bistand og misjon. Statsråden argumenterer på siden av saken når hun skriver at andre organisasjoner har fått større økning i sine bevilgninger enn misjonsorganisasjonene. I tillegg har hun liten troverdighet på dette punktet etter at hun i andre sammenhenger har framhevet at bistandsbevilgningene som kanaliseres gjennom de frivillige organisasjonene, har økt hvert år siden regjeringsskiftet.

Forsker Torkel Brekke skriver i et innlegg her i avisa sist fredag at «Frafjord Johnson støtter misjonsvirksomhet med statens penger fordi hun er kristen. Det er da ikke mer hokuspokus enn det?». Vi tror Brekke har rett. Kristelig Folkeparti er blant mye annet også et særinteresseparti med svake motforestillinger mot å hjelpe organisasjoner som partiet mener hører til den samme, kristne «familien» som partiet selv. Den velvillige behandlingen som noen ganger skjer på tvers av faglige råd fra embetsverket i Utenriksdepartementet, blir enklere å forsvare når saken er god. Og mange kan ha sympati for de engasjerte og idealistiske misjonærer som befinner seg i første linje i hjelpetrengende områder i verden.

Men vi stiller oss tvilende til om stadig mer av statlige bistandsmidler i framtida bør kanaliseres gjennom organisasjoner som er opprettet for helt andre formål enn å yte utviklingshjelp. For å sitere misjonær Gunnar Østrem er hans kall å utbre evangeliet, ikke å drive NORAD-prosjekter.

For mottakerne av blandingen av bistand og misjon ser det ut som det er den kristne staten Norge som har sendt offisielle, misjonerende og forkynnende utsendinger. Dilemmaet trer tydelig fram dersom vi snur på flisa slik professor Terje Tvedt gjør i sin artikkel her i avisa på mandag, og spør hvordan vi ville reagert om Saudi-Arabia finansierte islamsk misjon her i landet.

Det bidrar til vår skepsis til sammenblandingen av misjon og bistand at misjonærene ute ofte forkynner en ganske fundamentalistisk og kvinneundertrykkende kristendom.