- Mistenker at advokater holder tilbake opplysninger for å tjene mer penger

Pasientskadedirektørene forsvarer ordningen etter flengende kritikk. - Må gå galt når staten er satt til å passe pengesekken, parerer advokat.

SVARER PÅ KRITIKKEN: Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) og Pasientskadenemnda (PSN) blir kritisert for å gi avslag fordi de har utredet feilbehandlingssaker for dårlig. Fotomontasje: Torbjørn Berg/Jacques Hvistendahl/Asle Hansen/Pasientskadenemnda
SVARER PÅ KRITIKKEN: Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) og Pasientskadenemnda (PSN) blir kritisert for å gi avslag fordi de har utredet feilbehandlingssaker for dårlig. Fotomontasje: Torbjørn Berg/Jacques Hvistendahl/Asle Hansen/PasientskadenemndaVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Dagbladet har den siste tida satt fokus på at staten i mange pasientskadesaker først sier blankt nei til erstatning i både  Norsk Pasientskadeerstatning (NPE) og Pasientskadenemnda (PSN), for deretter å kaste kortene og gi seg før rettsbehandling fordi pasient eller advokat har innhentet nye spesialisterklæringer i saken.

For dette har pasientskadeordningen høstet sterk kritikk.

Nå tar pasientskadedirektørene kraftig til motmæle.

- Venter med informasjon - Det vi noen ganger lurer på er om enkelte av advokatene til de skadde venter til det blir rettssak med å komme med de siste opplysningene som kan stille saken i et nytt lys - vel vitende om at dersom de da vinner fram, vil de få dekket sitt salær etter en høyere sats enn mens saken verserer i forvaltningen, sier Pasientskadenemndas direktør Rose-Marie Christiansen.

NPE har også sitt å si om pasientskadeadvokatene.

- Det er ikke tvil om at advokater har en egeninteresse av å tegne et dårlig bilde av pasientskadeordningen. Det er god reklame for dem, sier direktør Rolf Gunnar Jørstad i NPE.

Advokat Helge Husebye Haug svarer følgende:

- Bukken og havresekken - NPE er av staten satt til å utrede og avgjøre om staten som sykehuseier har skadet deg eller ikke. De forvalter denne oppgaven på en udemokratisk måte. NPE bruker sine egne leger, jurister og advokater i denne prosessen og hevder de er objektive og nekter pasienten å ha en mening når deres sak skal utredes og avgjøres, sier Haug og utdyper:

TAR TIL MOTMÆLE: Direktør Rolf Gunnar Jørstad i Norsk Pasientskadeerstatning. Foto: Asle Hansen
TAR TIL MOTMÆLE: Direktør Rolf Gunnar Jørstad i Norsk Pasientskadeerstatning. Foto: Asle Hansen Vis mer

- I de helt sjeldne tilfeller der passienten er mindreårig eller helt ute av stand til å ivareta egne interesser tilstås dekning av advokat. Dette medfører ikke sjeldent at sakene blir for dårlig opplyst og ofte vinklet ut i fra å beskytte helsevesenet som har påført skaden.

- I de fleste sammenhenger vil man si at bukken ikke bør passe havresekken. Når staten settes til å passe pengesekken er det vel ikke annet å forvente enn at det går galt. Systemet bør endres til en objektiv ansvarsordning så sparer samfunnet betydelige administrasjonsutgifter som i steden kan brukes på de skadde pasientene, sier advokaten.

Forsverer ordningen Torsdag i forrige uke uttalte Personskadeforbundet LTN til Dagbladet at pasientskadeordningen utreder sakene for dårlig før de fatter vedtak, og tok til orde for en betydelig styrking av Norsk pasientskadeerstatning (NPE) og Pasientskadenemnda (PSN).

Kari Kjos (Frp) i helse- og omsorgskomitéen på Stortinget mener NPE og PSN nå må foreta en systematisk gjennomgang av sine systemer og rutiner.

- Ikke alle har økonomi til å gå til advokat. De svakeste blir taperne. Vi vil ikke ha det sånn, sier Kari Kjos.

- Jeg er grunnleggende uenig i at pasientskadeordningen ikke fungerer som den skal og at vi generelt utreder sakene for dårlig. NPEs overordnede målsetting er å sette pasienten i fokus. Våre saksbehandlere har solid juridisk kompetanse og jobber for å sikre at alle pasienter får lik behandling og den erstatningen de har krav på, sier direktør Rolf Gunnar Jørstad i Norsk Pasientskadeerstatning (NPE).

- Utreder godt - I stort mener jeg at vi utreder sakene på en god måte. 40 prosent av våre avslag blir påklaget til Pasientskadenemnda. Der blir ti prosent av klagene omgjort. Jeg mener dette er et resultat som er til å leve med. Det er en indikator på at vi har en kvalitet i saksbehandlingen som er god nok, sier Rolf Gunnar Jørstad.

Forrige torsdag hadde han et debattinnlegg på trykk i Dagbladet hvor han argumenterer sterkt for at pasientskadeordningen fungerer godt.

KRITISERER ADVOKATENE: Direktør Rose-Marie Christiansen i Pasientskadenemnda. Foto: Pasientskadenemnda
KRITISERER ADVOKATENE: Direktør Rose-Marie Christiansen i Pasientskadenemnda. Foto: Pasientskadenemnda Vis mer

NPE-direktøren påpeker at de behandler rundt 5300 pasientskadesaker i året. I fjor ble rundt 1800 vedtak påklaget til nemnda. Bare 170-180 av disse sakene havner i rettsapparatet.

Dagbladet har skrevet om Mai Sandvin (61) som ble kraftig invalidisert under en nakkeoperasjon som egentlig skulle gjort henne tilnærmet frisk.

Samme uke skrev Dagbladet om Uday Abd (40) og den altfor sene kreftbehandlingen som har gjort hans liv til et smertehelvete i rullestol.

Sakene deres er blant flere saker advokat Helge Husebye Haug har hatt den seinere tida hvor sykehusbehandling har påført pasientene store nevrologiske skader og hvor Pasientskadenemnda har gitt seg og vedgått erstatningsansvar først etter at det er tatt ut stevning og nye opplysninger i saken er hentet inn.

- Til å leve med - De fleste slår seg til ro med det og gir seg når de har fått avslag både i Norsk pasientskadeerstatning (NPE) og i Pasientskadenemnda (PSN), og er således sjakk matt, sier advokat Helge Husebye Haug.

- Vi skal ikke underslå at vår utredning i enkelte tilfeller ikke har vært god nok. Disse sakene i Dagbladet kan være eksempler på det. Men det betyr ikke at pasienskadeordningen som sådann ikke fungerer godt, sier Rolf Gunnar Jørstad og utdyper:

- I noen saker fatter vi ikke riktig vedtak. Noen av disse blir fanget opp og omgjort i nemnda, noen i rettssystemet. Jeg mener dette er til å leve med i et system hvor man behandler et stort antall saker, sier NPE-direktøren.

Tar lærdom Jørstad understreker at NPE følger nøye med på alle saker som får endret utfall etter behandling i nemnda eller i en domstol.

PASIENTSKADEADVOKAT: Helge Husebye Haug i Norman & co.
Foto: Steinar Buholm
PASIENTSKADEADVOKAT: Helge Husebye Haug i Norman & co. Foto: Steinar Buholm Vis mer

- Dette er viktig for oss for å kunne lære og gjøre det bedre neste gang. Vi må leve med kritikk i noen tilfeller, men de langt fleste saker blir behandlet på en god måte hos oss. Jeg synes ikke det er greit at hele systemet blir satt i vanry på et for tynt grunnlag, sier Jørstad.

Pasientskadenemndas egen statistikk viser at de snur og inngår forlik i nær én av fire saker det er tatt ut stevning i.

- Dette er på ingen måte et uttrykk for at pasientskadeordningen ikke fungerer slik den skal. Vårt mål er at pasientene skal få den erstatning de har krav på, og da er det også korrekt å gi seg når det foreligger nye sakkyndigeuttalelser som kaster nytt lys over en sak, sier direktør Rose-Marie Christiansen i Pasientskadenemnda og utdyper:

- Jeg ser at det hevdes at Pasientskadenemnda gir seg med en gang det kommer en advokat inn i bildet. Dette er en påstand som faller på sin egen urimelighet. Det er mer regelen enn unntaket at pasientene våre er representert ved advokat, også mens saken verserer i forvaltningen. Vi er vant til å forholde oss til advokater, sier Christiansen.

- Ikke suspekt Rose-Marie Christiansen reagerer på påstanden fra Personskadeforbundet LTN og Kari Kjos (Frp) i Stortingets helse- og omsorgskomité om at de svakeste blir taperne fordi de ikke har råd til advokathjelp.

- For det første er det slik at ordningen er gratis, slik at man som et utgangspunkt ikke skulle trenge advokat med mindre man er ansett som en «svak part» og nettopp av den grunn får dekket advokatutgiftene sine av ordningen. Eksempler på grupper som gjennomgående får dekket sine utgifter til advokat er mindreårige barn, utlendinger som ikke kan norsk og pasienter som av ulike grunner ikke er i stand til å ivareta sine interesser, påpeker Christiansen.
 
Nemndsdirektøren sier at folk gjerne må mene om pasientskadeordningen at ansvaret burde være objektivisert for å gi pasienter bedre erstatningsrettslik vern, slik advokat Helge Husebye Haug tar til orde for.

- Men å fremstille det som suspekt at staten forliker 23 prosent av sakene før hovedforhandling, synes jeg er drøyt. Jeg mener at dette er et uttrykk for at man har løsninger i fokus, og bøyer av der man ser at det er grunnlag for å endre oppfatning av saken. Vi skal ikke vinne saker for en hver pris, men finne frem til riktige løsninger i hver enkelt sak.

INN PÅ HØYE HÆLER, UT I SYKEBIL: Mai Sandvin (61) ble lam etter operasjon. Foto: Jacques Hvistendahl
INN PÅ HØYE HÆLER, UT I SYKEBIL: Mai Sandvin (61) ble lam etter operasjon. Foto: Jacques Hvistendahl Vis mer

- Da må vi være åpne for at det kan komme nye opplysninger, ja til og med at vi har tatt feil, og sørge for å endre kurs i tide - uten unødig ressursbruk for pasienten og samfunnet. At vi gjør dette, viser etter min oppfatning at ordningen fungerer. Det motsatte, at vi ikke hadde gitt oss, ville jo vært tragisk for alle parter, sier Rose-Marie Christiansen.

OPPDAGET KREFTEN FOR SEINT: Uday Abd (41) ble lenket til rullestolen etter operasjon. Foto: Torbjørn Berg
OPPDAGET KREFTEN FOR SEINT: Uday Abd (41) ble lenket til rullestolen etter operasjon. Foto: Torbjørn Berg Vis mer