- Mistenker at sikkerhets- systemet i bilen var skrudd av

Politiet mistenker at hyperbilen var satt opp for «sportslig» kjøring - og at det derfor gikk helt galt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KRAKOW/OSLO (Dagbladet): Politiet i Krakow etterforsker nå den voldsomme ulykka under bilarrangementet Gran Turismo Polonia.

Totalt måtte 19 behandles av lege etter at den norskregistrerte svenskbygde hyperbilen fikk en kraftig sladd og spant ut av veibanen bare sekunder etter at den norske sjåføren tråkket på gasspedalen.

Nå etterforsker politiet hvorvidt stabilitetskontrollen i den svært kraftige bilen var skrudd av.

Krevende Med stabilitetssystemet skrudd av blir den allerede krevende bilen meget utfordrende å kjøre, og ifølge den polske storavisa Gazeta mistenker politiet at 40-åringen bak rattet kjørte Koenigseggen uten sikkerhetssystemet på.

- Hvis stabilitetssystemet ESP er skrudd av kan det få betydning for en eventuell siktelse og strafferamme, får den polske storavisa Gazeta opplyst.

Ved å skru av ESP kan man kjøre en bil langt mer sportslig enn når systemet er aktivt. I hendene på en kyndig sjåfør kan den da kjøre fortere på bane eller krevende vei.

Polsk politi etterforsker nå om den 40-årige nordmannen som førte Koenigseggen hadde satt bilen i en modus han ikke kunne håndtere.

Operert Fem mennesker ble til dels alvorlig skadd av den løpske Koenigseggen. Blant dem er en 25 år gammel kvinne som fikk alvorlige skader på ryggraden og indre organer.

En 20 år gammel kvinne pådro seg åpent lårbeinsbrudd under ulykken.  Et søskenpar på henholdsvis seks og sju år fikk begge kompliserte beinbrudd og ble operert natt til i dag. En femte kvinne fikk mindre skader i beina. 

Gran Turismo Polonia arrangeres for niende år på rad.  Av 175 rådyre og hurtige biler som deltar, er det hele 50 Ferrarier. Den stor sett eneste kvalifikasjonen som kreves, er at deltakerne har kostbart kjøretøy og råd til å betale startavgiften.

Arrangørene av løpet understreker imidlertid overfor polsk presse i dag at den norske 40-åringen skal ha årelang erfaring med biler av denne typen.