To personer, som begge er medlem av mannskapet, omkom i brannen. FOTO: Fridgeir Walderhaug
To personer, som begge er medlem av mannskapet, omkom i brannen. FOTO: Fridgeir WalderhaugVis mer

Mistenker eksplosjon i motorrommet

Kan ha startet dødsbrannen. Hurtigruta tar fortsatt inn vann og har fått slagside.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Politiet og brannvesenet mistenker at den «store og intense» dødsbrannen om bord hurtigruta MS «Nordlys» trolig skyldes en eksplosjon i motorrommet. Båten har nå fått en kritisk slagside, og hovedfokuset i arbeidet er å sikre stabiliteten.

- Det er mye som tyder på at det har skjedd en eksplosjon inne på motorrommet, sier brannsjef i Ålesund Geir Thorsen under en pressekonferanse på Rica Parken hotell, uten å utdype eller spekulere i mulige årsaker.

Brannen i motorrommet er slukket, og det er ikke noe som antyder at brannen har spredt seg. Hendelsen ble først meldt klokka 09.18 i morges.

Fått slagside Båten, som ligger til kai i Ålesund, har slagside og hovedproblemet nå er vansker med stabiliteten. Brannsjefen sier båten «tar inn mer vann enn vi får ut», men at de så langt ikke har lokalisert hvor skroget lekker. 

- Vi har hatt dykkere i vannet, men kan ikke se noen synlige skader. Det er buling på skroget. Det vi undersøker nå er om vannet kommer inn via ferskvanninntak, sier Thorsen.

- Det ser ut til at vi greier å holde båten stabil, men setter inn all tilgjengelig pumpemateriell. Vi jobber med å få tilbake strømmen om bord, slik at vi kan bruke Hurtigrutas pumpesystem. Det er en trist dag for mange, legger brannsjefen til.

Sunnmøre politidistrikt har bedt KRIPOS om bistand i etterforskningsarbeidet, som kan bli tidkrevende på grunn av vanskelige forhold på brannstedet.

- Vi må få et kaldt åsted før vi kan starte undersøkelser og gjennomgang av det sentrale åstedet, som vi antar er maskinrommet. Havarikommisjonen er på vei. Vi legger nå planer for å starte avhør av mannskapet for å få klarhet i hva som kan ha skjedd. Dette vil vi prøve å starte på allerede i ettermiddag, sier politiets etterforskningsleder under pressekonferansen.

Stor og intens brann Brannsjef Thorsen sier slukkingsarbeidet har vært meget krevende og utfordrende.

- Det var en stor og intens brann med voldsom temperaturutvikling. I en periode måtte vi nedprioritere brannslukking til fordel for søk etter savnede personer, sier Thorsen, og legger til at det for arbeidets del var «en stor fordel at vi fikk båten til kai».

Han vil ikke spekulere i hva som kan ha skjedd om brannen brøt ut til havs, og sier de øver hyppig på krisescenarioer om bord Hurtigrutens båter.

- Hittil i år har vi hatt fire øvelser. Det er en av båtene vi øver mest på, sier han.

Alle gjort rede for 207 av 262 om bord var passasjerer, og alle er nå gjort rede for. Til sammen ni personer har vært innom legevakta: To tyskere og én svenske er blant disse.

Tre Sea King-helikoptere, to kystvaktskip, redningsskøyter og «andre ressurser» deltok i redningsaksjonen.

Navnet på de omkomne offentliggjøres ikke før politiet har sikret identiteten og varslet pårørende.