Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Mistenker katastrofefeil

I juli 1989 klarte pilotene mirakuløst å redde et fly som ble rammet av «Katastrofalt ukontrollert motorhavari». Nå tror ekspert at det er en katastrofe av denne typen som senket Airbus-flyet i New York i går.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Et havari av denne typen kan gi følgende resultat: at en haglskur av sylskarpe metallfragmenter med enorm fart og kraft slynges ut av motoren og ødelegger resten av flyet.

Metallbitene kan sammenliknes med splinter fra en granat.

I går spekulerte luftfartseksperter på om det var dette som skjedde med flight AAL587 i New York

Et DC-10-fly på 37 000 fot over Iowa i USA opplevde denne typen katastrofale havari på halemotoren i juli 1989. Flyet mistet samtlige tre hydraulikksystemer, og var umulig å navigere. Utrolig nok klarte pilotene å styre flyet ved hjelp av å regulere hastigheten på de to gjenværende motorene. Flyet krasjlandet i Sioux City, men piloten reddet de fleste om bord.

Ikke i tvil

Advokat Tom Ellis representerer de pårørende etter de som omkom i denne ulykken. Da han så bildene av den knuste motoren utenfor bensinstasjonen i Rockaway Beach, var han ikke tvil om at den var utsatt for samme type feil.

- Det er ganske tydelig bevis på et ukontrollert motorhavari, sier han til nyhetsbyrået AP.

Motoren som ble utsatt for katastrofen i 1989 er av en tidligere modell av den typen motor som falt fra lufta i går.

Tidligere i år måtte et fly fra Monarch Airlines nødlande i Portugal med et liknende problem. Et vifteblad brakk, slo et 9 centimeter stort hull i motoren og skadet en vinge. Motoren var av samme type som ulykkesflyet i går. Pilotene opplevde dramatiske vibrasjoner i flyet.

Presidentflyet

Den amerikanske luftfartsmyndigheten, FAA, beordret i juni flyselskapene til å rutinemessig inspisere viftebladene for sprekker, etter at en motor opplevde ukontrollert motorhavari under testing på bakken.

GE har bygget 2,954 av denne typen motorer siden 1984. De er bestselgere som finnes på over 1000 passasjerfly, blant annet den amerikanske presidentens Air force 1.

I går ble det ett fly mindre.

VRAKRESTER: En stor del av halepartiet til Airbus-maskinen blir tatt i land etter at American Airlines Flight 587 krasjet i boligområdet Rockaway i Queens.
Hele Norges coronakart