Trafikk:

Mistenker «post-covid» på veiene

Etter to år med pandemi, er det nå mer trafikk på norske veier. Tallet på dødsulykker er doblet siden i fjor. Årsaken er uviss. Utrykningspolitiet spekulerer på om det kan være en «post-covid» med uoppmerksomhet.

KREVER OPPMERKSOMHET: Assisterende sjef ved Utrykningspolitiet, Roar Skjelbred Larsen, sier det er viktig å rette all oppmerksomhet på det å kjøre bil når man kjører bil. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
KREVER OPPMERKSOMHET: Assisterende sjef ved Utrykningspolitiet, Roar Skjelbred Larsen, sier det er viktig å rette all oppmerksomhet på det å kjøre bil når man kjører bil. Foto: Ørn E. Borgen / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Sammenliknet med i fjor sommer er det nå ti prosent mer trafikk på norske veier, opplyser assisterende sjef ved utrykningspolitiet, Roar Skjelbred Larsen, til Dagbladet.

- Generelt er fart og ruskjøring ofte medvirkende faktorer til alvorlige trafikkulykker med drepte og hardt skadde, presiserer han.

Han vil at bilister skal være oppmerksomme på dette når de nå skal ut på de norske veiene - for erfaringsmessig vet man at det er i juni, juli og august at det skjer flest alvorlige trafikkulykker i landet.

- Det er mer innbydende forhold, men også mer trafikk, og da kan feilvurderinger få fatale konsekvenser, sier Larsen.

Han forteller at politiet derfor har iverksatt ekstra tiltak på kontroller i sommer - og flyttet hovedfokus ut på de veiene der det er høy hastighet.

- Vi prioriterer også ATK-boksene, altså fartsboksene, på de mer prioriterte veistrekningene, sier han.

- Mulig konsekvens

Bare i løpet av årets seks første måneder omkom 63 personer på norske veier, noe som er mer enn en dobling sammenliknet med samme periode i fjor.

- Vi er bekymret med den inngangen på året, med 63 dødsulykker mot 31 i fjor, sier Larsen.

Årsaken til hvorfor at man ser en dobling i antall dødsulykker, er det ikke konkludert med, men Larsen har flere teorier.

- Det kan være naturlige svingninger, og året i fjor var spesielt, sier han - og viser til at landet da var rammet av pandemien i en helt annen grad enn nå.

- Noen spekulerer også på om det vi ser kan være en konsekvens av pandemien - en såkalt post-covid, fortsetter han.

- Det kan tenkes at noen føler seg mer fri, men blir da også mindre oppmerksom - og kanskje tar med seg bruken av mobiltelefon og likerklikk ut i bilen, utdyper han.

ULYKKE: Flere personer ble skadd i en trafikkulykke i Skien lørdag 7. mai. Vis mer

Synlige

At det også generelt er mer trafikk på veiene, tror han kan ha en betydning.

- Derfor prøver vi nå å være synlige på både kontroll og overvåking på de grønne strekningene. Det det vil si på hovedveiene, riksveiene og europaveiene, sier Larsen, og forklarer at de prioriterer slik fordi hastigheten her ofte er langt høyere.

- Da er det også større sannsynlighet for at en trafikkulykke vil bli alvorlig, sier han, men legger til at trafikantene også vil møte UP-kontroller på fylkesveiene.

Foranledning

Ifølge Larsen er det ikke skrevet ut flere forenklede forelegg for fartsovertredelser så langt i år, som i samme periode i fjor.

De fleste lovbruddene i trafikken er fartsovertredelser, ifølge Larsen. I tillegg avdekkes det mye kjøring i ruspåvirket tilstand.

- Årlig har politiet over 100 000 fartssaker, og rundt 10 000 rus-saker, sier Larsen.

En økning i mobilbruk ser de ikke. Larsen sier det kan være vanskelig for politiet å avdekke en slik uoppmerksomhet hos bilistene.

- Det betyr likevel ikke at dette ikke kan være foranledningen til ulykkene, sier han, og kommer men følgende råd til alle som skal ut på veiene nå:

- Trafikantene må ta ansvar selv. De må rette alt fokus på det å kjøre bil, for det i seg selv er nok. Man må overholde fartsgrensene, være edru, bruke bilbelte og være oppmerksom.

NON STOP: En fotgjenger blir involvert i en trafikkulykke i Brasil. Non Stop TV med Sondre Rahm og Christian Wehus. Vi lager Norges beste viralprogram som daglig gir deg de mest spektakulære klippene du ikke vil gå glipp av! Vis mer

Nedgang

Hittil i år er 5893 personer blitt tatt for mobilbruk bak rattet, viser tall fra utrykningspolitiet. Det er en nedgang på 26 prosent fra samme periode i fjor.

- Selv om nedgangen er god, kan vi ikke tillate oss å feire, sier prosjektansvarlig Liv Marie Bendheim i Ung i trafikken i en pressemelding.

Straffen for mobilbruk bak rattet er en bot på 7450 kroner og tre prikker på førerkortet, ifølge NTB.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer