Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Mistet beina i rasulykke «Jeg ble truffet av en stein på størrelse med en personbil.»

Jan Roger Klakegg (20) mistet beina i en rasulykke. Innbyggerne i den vesle bygda Ommedalen er stengt inne på grunn av ras. Først om førti år kan norske veier være rassikret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

JØLSTER/OMMEDALEN (Dagbladet): Siden veien raste ut 27. september, har de rundt hundre innbyggerne i Ommedalen i Sogn og Fjordane vært innestengt. Alle må ta båt for å komme seg på skole, jobb og butikk. De er lovet vei i julegave av Vegvesenet. Først da kan de kjøre ut når de vil.

-  Det blir mye venting, sier Rasmus Gjengedal, han kjører skolebussen.

-  Og så må vi stå opp så tidlig om morgenen, sier elev Ole Jonny Gjengedal (12).

Skyssbåten har klappet til kai ved enden av Ommedalsvatnet, skolebarna går om bord, mødre med melpakker og bæreposer følger etter. Bilene er fraktet på flåter fra bygda til enden av vannet.

-  Vi er jo redde for ungene våre, det er bratte fjellsider her, men trøster oss med at det ikke er så ofte det går ras. Vi i Ommedalen gleder oss vedlig til vi får vei til jul, sier Anne Marie Mjellem.

Alt går bra så lenge båten går når de ringer.

-  Vegvesenet spurte om vi hadde en god idé for hvordan vi skulle komme oss ut om isen la seg, ja ja, det er sikkert mange som har det verre enn oss, sier Anne Kristin Rønneklev.

Hun kjører taxi og fikk brått en tungvint jobb.

-  Vi vil jo ikke flytte, vi er jo glade i dalen vår.

Proteser

En times kjøring unna sitter Jan Roger Klakegg (20) med to proteser under et kne og et lår. Han berget så vidt livet i en rasulykke på riksvei 5 ved Kjøsnesfjorden i Jølster 19. desember i fjor.

-  Jeg slipper i hvert fall å fryse på beina.

Jan Roger ser ned på protesene sine og sprekker i et smil. Han sitter i stua hjemme hos foreldrene i Jølster i Sogn og Fjordane. Fylket er et av de mest rasutsatte i landet med bratte fjellsider og smale veier innunder. 19. desember ble den dagen Jan Roger måtte amputere begge beina. Den dagen ble han det andre rasofferet på veien langs Kjøsnesfjorden. Den første mistet livet da en stein sprang ut og slo inn ruta på ekspressbussen mellom Oslo og Bergen 25. mai 1999. Den traff atten år gamle Bernt Rikard Sandvik fra Florø i hodet. Det andre rasofferet ble Jan Roger.

-  Jeg har nettopp kastet krykkene! Jeg har høye krav til meg selv, og gir meg ikke før jeg går perfekt. Akkurat nå vrikker jeg litt for mye på ræva, det skal det bli slutt på. En må ta dagene som de kommer. Beina mine vokser uansett ikke ut igjen, sier Jan Roger.

Han husker hvordan han kjørte bak sjefen sin langs fjellsida den dagen livet ble snudd opp ned på en ettermiddag. Han var elektrikerlærling på oppdrag. Plutselig kom en svart skygge over bilen, han trodde det var en fugl, det var en stein.

Satt fast

-  Den kom fra intet og fløy over bilen, jeg bråbremset og så det beveget seg oppe i skogen. Da begynte jeg å rygge. Jeg ble truffet av en stein på størrelse med en personbil. Den knerta tak og dashbord. Jeg prøvde å komme meg ut, men jeg satt fast. Jeg skjønte at beina var knust, det kom ikke som noen bombe at beina var amputert da jeg våknet. Jeg har vært heldig, kunne jo like gjerne ligget under torva nå.

Jan Roger er velsignet med godt humør.

-  Den strekningen må legges i tunnel og sikres før det skjer igjen. Jeg har hørt om folk som kjører med rutene nede for å høre om det buldrer i fjellsidene. Jeg ble litt skremt da jeg kjørte strekningen fem måneder etter ulykken og så en ny stor stein på veien der. Det er jo en risiko ved å bo her.

Veien er ennå ikke sikret.

Dårlig med penger

-  Vi har hatt to tragiske rasulykker der, men hatt dårlig med penger. Vi håper det løsner når Stortinget behandler nasjonal transportplan i 2005. Vi har mange rasområder som står igjen, sier Kjell Kvaale, senioringeniør i Vegvesenet, Region vest.

Regjeringen har i år foreslått 490 millioner kroner til rassikring av norske veier.

-  Behovet for rassikring av riks- og fylkesveier ligger mellom 15 og 18 milliarder kroner. Den manglende trygghetsfølelsen er vanskelig å leve med for folk, sier Per Ivar Harila, leder i Vegvesenets nasjonale rassikringsforum.

Lyngen-raset på riksvei 91 i Kjosen 19. januar 2000 er den mest alvorlige rasulykken i nyere tid. Fem personer omkom da raset feide med seg en hjullaster, en buss og to personbiler. Lokalbefolkningen reagerte sterkt på at strekningen ikke var skredsikret og spurte seg om «de var mindre verdt enn folk sørpå?». De tre nordligste fylkene og vestlandsfylkene er de mest rasutsatte fylkene i landet. De sju fylkene har nedsatt en egen nasjonal rassikringsgruppe.

-  Vi må holde på i over førti år minst før norske veier er rassikret med dagens bevilgningstakt, sier Britt Skinstad Nordlund, leder av den nasjonale rassikringsgruppa.

-  Satser stort

Margreta Navelsaker, nestleder i fylkeskommunens samferdselsutvalg for Senterpartiet i Sogn og Fjordane, bor sjøl i den snørasutsatte bygda Navelsaker ved Hornindalsvatnet.

-  Det er mellom 25 til 20 rasstrekk mellom oss og neste bygd. Du går på ank til du har fått alle i hus, det er litt av en nervepåkjenning, sier hun.

Politisk rådgiver Sverre Molandsveen har stor forståelse for usikkerheten folk føler.

-  Derfor satser vi så stort som vi gjør med nærmere en halv milliard kroner til rassikringstiltak i året siden 2002.

RASOFFER: Jan Roger Klakegg (20) mistet beina i en rasulykke i Jølster. - Jeg var jo tross alt heldig, jeg kunne ligget under torva nå, sier han.
RASSIKRING: Folket i Hyen kommune i Sogn og Fjordane er glade for at enda en strekning blir rassikret.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media