Mistet datter og sønn

Roger Moen (40) opplevde alle foreldres verste mareritt. «Dødsveien» rundt Tresfjorden tok livet til datteren Yvonne (17) og sønnen Marius (16). Siden den tragiske ulykken har pappa Roger kjempet for å få utbedret den livsfarlige veien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det var uka etter at han tok NM-gull i sprint Marius Vold Moen (16) ble drept. Søsteren Yvonne (17), venninnen Anja (16) og kameraten Gunnar (18) mistet også livet. Sammen var de på vei til Ålesund for å se bygdas fotballag spille treningskamp. Roger Moen var på fjelltur med kona da ulykken inntraff og kom hjem til sjokkbeskjeden.

Pappa Roger er med i bygdas frivillige brannkorps og er vant til å rykke ut på dødsulykker langs den beryktede veistrekningen av E136 rundt Tresfjorden i Møre og Romsdal.

- Min motivasjon og drivkraft for å stille opp i media og snakke om ulykken og den farlige veien, er at vi som bor her daglig må ferdes her. I denne saken er media både god og vond. Det er tung lesning hver gang det kommer opp, sier han, og fortsetter:

Ingenting skjer

- Jeg stiller meg undrende til at ingen ting skjer med denne veien når ulykker inntreffer. Om et fly eller helikopter har sikkerhetsmangler, settes gjerne hele flåten på bakken. Her mister vi menneskeliv nesten hvert år, men ingen ting skjer. Selv Statens vegvesen sier i sine rapporter at veien har altfor dårlig standard. Hvordan kan myndighetene forsvare at dette er en europavei, når den på flere plasser er 5,6 meter bred og norske myndigheters krav er minst 8,5, spør Moen.

Mange døde

Det var den 19. februar 2006 at fem ungdommer fra Måndalen satte seg i bilen. De frontkolliderte med en trailer og tragedien var et faktum.

Siden denne fatale vinterdagen har to nye liv gått tapt langs den samme veien. Den siste dødsulykken skjedde sist lørdag, en mannlig motorsyklist i førtiåra omkom. Nå krever Moen svar fra myndighetene om veiens framtid, han er forferdet over det han opplever som ansvarsfraskrivelse fra myndighetenes side.

ULYKKEN: Marius Vold Mopen (16) og søsteren Yvonne (17), venninnen Anja (16) og kameraten Gunnar (18) mistet livet i den voldsomme ulykken 19. februar 2006. Sammen var de på vei til Ålesund for å se bygdas fotballag spille treningskamp. Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG
ULYKKEN: Marius Vold Mopen (16) og søsteren Yvonne (17), venninnen Anja (16) og kameraten Gunnar (18) mistet livet i den voldsomme ulykken 19. februar 2006. Sammen var de på vei til Ålesund for å se bygdas fotballag spille treningskamp. Foto: FRIDGEIR WALDERHAUG Vis mer

- Hvor mange flere må dø langs den knappe 20 kilometer lange veistrekningen før noe skjer, spør han.

Hver gang han leser eller hører om en trafikkulykke, kommer minnene sterkt tilbake. Moen er sikker på at flere dødsulykker vil skje langs den utsatte veistrekningen.

Han tror at veien er for viktig til at myndighetene vil stenge den av og viser til at NHO har beregnet at ni prosent av den norske vareeksporten, verdier som beløper seg til 27 milliarder kroner, gikk langs denne smale, kronglete og uoversiktlige veien i 2007.

For dårlig

Til Dagbladet forteller distriktssjef i Statens vegvesen, Jan Arild Johansen, at de på ingen måte forsvarer at strekningen av E136 langs Tresfjorden er i så dårlig stand.

- Veien er for dårlig, det er det liten tvil om. Men det er ingen forbud mot å benytte eldre veistrekninger, som er smalere enn 8,5 meter, som europavei. Det er de sentrale veimyndighetene som tildeler oss penger å bygge vei for, og jeg er meget glad for at denne veistrekningen har kommet opp som førsteprioritet fra Møre og Romsdal fylke på innspill til Nasjonal Transportplan for åra 2004 til 2009. Denne veien er faktisk den viktigste veistrekningen for transport inn og ut av fylket, sier han.

Håper på ny bru

Roger Moen håper at myndighetene allerede neste år gir tommelen opp for bygging av bru over Tresfjorden og tunnel langs Vågstranda.

Da kan vi i beste fall få ny og trygg vei om fire år, forteller Moen, som ikke vil gi seg før den gamle «dødsveien» er begravet én gang for alle.

Statssekretær i samferdselsdepartementet, Erik Lahnstein, vil ikke forskuttere at regjeringen setter av mer midler til samferdsel ved neste korsvei, men er klar på følgende:

- Det er ingen tvil om at E136 har for dårlig standard. Årsaken er at det har vært brukt altfor lite ressurser på samferdsel over flere tiår, sier Lahnstein til Dagbladet.

Han mener det er umulig å oppgradere norske veier på kort sikt, eneste kortsiktige løsning ville i fall være å stenge enkelte veier eller redusere fartsgrensen, slike vurderinger blir gjort av Vegdirektoratet, som ikke finner det nødvendig på den omtalte strekningen langs E136.

Men regjeringen diskuterer nå ambisjonsnivået for neste nasjonale transportplan og denne regjeringen prioriterer samferdsel, hevder Lahnstein.

Først i desember 2009 vil regjeringen ta sin endelige beslutning om det skal brukes mer penger på opprustningen av norske veier. Selv om veien hvor Yvonne og Marius mistet livet - ikke skulle komme på regjeringens liste for ekstra bevilgninger, lover Roger Moen at han ikke vil gi seg i kampen om en tryggere vei fra Vestnes til Måndalen.

DØDE:</B> Yvonne Vold Moen (17) og Marius Vold Moen (16).
VIL HA TRYGGERE VEI: Roger Moen var på fjelltur med kona da ulykken inntraff og kom hjem til sjokkbeskjeden. - Min motivasjon og drivkraft for å stille opp i media og snakke om ulykken og den farlige veien, er at vi som bor her daglig må ferdes her.
FARLIG VEI: E136 rundt Tresfjorden i Møre og Romsdal.