Dødsulykkene på riksvei 4:

Mistet ektemannen: Kamillas (30) bønn

Riksvei 4 mellom Gjøvik og Lillehammer er en av Norges dødeligste veier. I mange år har politikerne sagt at veien skal utbedres. De etterlatte venter fortsatt.

TILBAKE: Kamilla er tilbake på den samme veien som frarøvet henne ektemannen. Foto: Lars Eivind Bones
TILBAKE: Kamilla er tilbake på den samme veien som frarøvet henne ektemannen. Foto: Lars Eivind Bones Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Riksvei 4 brukes daglig av mangfoldige pendlere, i tillegg til tungtransport og annen trafikk.

På åtte år har seks menneskeliv gått tapt på denne veien. Alle innenfor de samme ti kilometerne.

Dette gjør strekningen, i dødsulykkestall, til en av de farligste riksveiene i landet.

De omkomne på riksvei 4 blir en del av statistikken, men konsekvensene for de etterlatte finnes det ingen statistikk på.

Igjen sitter sønderknuste familier som fortvilet ber om at veien omsider utbedres, og som spør «hvor mange liv må gå tapt, før politikerne velger å gjøre noe?»

Trebarnsmor Kamilla Engen Lundby (30) er en av dem som går i bresjen for at de etterlatte skal bli hørt.

Nå ber hun om at politikerne gjør ord om til handling – og tar ansvar for å utbedre veien.

Fra bryllup til begravelse

- Det er litt rotete her, men det må dere bare se bort ifra.

Dagbladet møter Kamilla hjemme i Brumunddal. Umiddelbart ser det ut som et helt alminnelig småbarnshjem, med leker i alle rom, våte vinterstøvler til tørk i gangen og familiebilder på veggene.

Oppland Arbeiderblad har også omtalt denne saken

- Henrik var klippen min. Vi møttes da vi var henholdsvis 13 og 14 år gamle, forteller hun, mens hun ser opp på bryllupsbildet.

EVIG DIN: Kamilla har en tattovering av ektemannens navn på armen. Foto: Lars Eivind Bones
EVIG DIN: Kamilla har en tattovering av ektemannens navn på armen. Foto: Lars Eivind Bones Vis mer

- Jeg var høygravid da vi giftet oss. Bryllupet var planlagt lenge før barnet. Han var så vakker i dress, minnes hun med et smil.

Lykken var fullkommen da de noen måneder etter bryllupet, i september, ønsket sitt første barn velkommen. Nå skulle det være de tre, for resten av livet.

Så skjedde det som ikke skal skje.

Kalenderen viste 23. september 2014. Det var en helt vanlig dag, husker Kamilla.

- Henrik skulle på jobb, jeg ammet sønnen vår idet han dro om morgenen. Det var ingenting som kunne forberedt meg på det som ventet.

På vei til jobb frontkolliderte Henrik med en lastebil på riksvei 4 og døde.

- Verden raste sammen. Han hadde sin andre dag på jobb etter fødselspermisjonen. Det siste jeg sa til ham før han dro, var «jeg elsker deg også. Kjør forsiktig».

Foto: Privat
Foto: Privat Vis mer

Henrik fikk bare 18 dager sammen med sønnen sin.

- Sjokk

Kamilla husker hun så patruljebiler med politi parkere nedenfor huset den formiddagen. Men fordi det hadde vært flere innbrudd i området de bodde i, reagerte hun ikke på det.

- Det var først da jeg så at de holdt uniformslua i hendene, at jeg innså at noe var alvorlig galt.

Beskjeden hun fikk den dagen, glemmer hun aldri:

«Det har vært en dødsulykke på riksvei 4. Det er Henrik.»

ULYKKESSTEDET: Fortsatt gror ikke gresset der Henrik kolliderte. Foto: Lars Eivind Bones
ULYKKESSTEDET: Fortsatt gror ikke gresset der Henrik kolliderte. Foto: Lars Eivind Bones Vis mer

Kamilla var bare 22 år, og nybakt mamma. Plutselig var hun også enke. Hvetebrødsdagene og den altoppslukende baby-bobla ble raskt snudd til bunnløs sorg og fortvilelse.

- Jeg var i sjokk. Det var surrealistisk, og man klarer ikke sette seg inn i en slik situasjon. Hadde det ikke vært for sønnen vår, hadde jeg ikke vært her i dag.

Kamilla sier hun ikke husker så mye fra den første tida etter dødsfallet.

- Vi var på sykehuset, og fikk deretter lagt ham i kapellet. Der var jeg fram til begravelsen. Jeg stelte ham, ordnet smykkene hans – bare var med ham, rett og slett.

- Svigermor og mamma passet sønnen vår. Sett i ettertid, vet jeg ikke hvordan jeg klarte det, sier hun.

Foto: Privat
Foto: Privat Vis mer

Åpenhet og transparente svar har vært helt avgjørende for veien videre, både for henne selv og for sønnen, sier Kamilla.

1. oktober, gravla hun ektemannen på Furnes – samme sted som de hadde gitt hverandre sine «ja» et par måneder tidligere.

TOTALSKADD: Bilen Henrik kjørte. Foto: Privat
TOTALSKADD: Bilen Henrik kjørte. Foto: Privat Vis mer

- Uvurderlig

Kamilla har tatt vare på alt fra bilen Henrik satt i da han døde. Bilskiltene, og «nips» som lå i setene.

I ettertid ble ulykken rekonstruert for familien, noe som hadde stor betydning for dem. Det ga dem mulighet til å forstå hva som hadde skjedd.

- En av de som rekonstruerte ulykken tok seg til og med tid til å møte oss på sykehuset for å forklare oss hva som hadde skjedd. For meg, har dette vært uvurderlig for at jeg ikke skal bli spist opp av spørsmål jeg mest sannsynlig aldri hadde fått svar på, sier Kamilla.

Fortsatt sliter hun med traumene etter Henriks død, forteller hun.

Halvannet år etter dødsfallet, møtte Kamilla en som minnet henne om ham. Sammen fikk de to barn, en gutt og en jente.

Kamilla roser barnefar og sier han tar godt vare på både henne og eldstesønnen hennes, men innrømmer at hun fortsatt kan kjenne på et savn etter Henrik.

- Det er nok et savn som aldri kommer til å gå over.

Barnefar er kjent med omtalen i denne saken.

DØDSULYKKE: En person har omkommet i en arbeidsulykke i Oslo onsdag 6. mai. Reporter/video: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer

- Bare tull!

I høst var det åtte år siden Henrik døde. Siden da har det vært ytterligere seks dødsulykker på riksvei 4, seinest i november i år.

Kamilla forteller Dagbladet at hun kort etter Henriks ulykke snakket med kommunen. Hun sier de lovet henne å lufte forslaget om å utbedre veistrekningen, som så mange bruker hver dag.

Fortsatt er det ingen som har tatt ansvar for å utbedre veien.

Det provoserer Kamilla:

- Etter hver ulykke, fronter politikerne at de skal utbedre veien, og at de verner om de etterlatte. Der er bare tull og tomme ord!

Hun mener det bare er et spørsmål om tid før det skjer en ny dødsulykke på denne strekningen.

TILBAKE: Det er åtte år siden Henrik døde. Fortsatt syns Kamilla det er vanskelig å kjøre på veien som tok ektemannen hennes. Foto: Lars Eivind Bones
TILBAKE: Det er åtte år siden Henrik døde. Fortsatt syns Kamilla det er vanskelig å kjøre på veien som tok ektemannen hennes. Foto: Lars Eivind Bones Vis mer

- Det er en livsfarlig strekning. Hver gang det skjer en ulykke der, nei, da knekker jeg sammen. Jeg vet hva de etterlatte må gå igjennom, og hvor vondt det er. Og jeg unner ikke min verste fiende å gå igjennom det.

- Pekeleken

Torvild Sveen er ordfører i Gjøvik kommune. Han stiller seg bak Kamilla, og mener det er på høy tid at veien utbedres.

- Som ordfører og lokalpolitiker får man nesten angst hver gang værforholdene skifter: Man er redd for hva man kan oppleve på riksvei 4, sier Sveen til Dagbladet.

I løpet av 42 år, har det vært 179 trafikkulykker der med personskader. Alle innenfor de samme 15 kilometerne, sier han.

Sveen påpeker at det har vært flere ulykker på den spesifikke strekningen, men legger til at disse «bare» har medført materielle skader.

- Det er en hardt ulykkesbelastet vei, hvor det oppstår trafikkfarlige situasjoner hver dag. Jeg kjører denne strekningen daglig, og har vært vitne til flere nestenulykker. Tryggheten på vei til jobb, er ikke spesielt stor blant de som må benytte seg av denne veien.

Ordføreren forteller at Nye Veier AS skal utbedre veistrekningen, men at det foreløpig er uvisst når det igangsettes.

- Vi håper det blir framlagt en rapport på nyåret. Utfordringen her er at alle peker på hverandre – man må gå fra pekeleken til planleggingsleken for å få fortgang i dette prosjektet.

DØDSULYKKE: Lastebilene klarer ikke å stoppe i tide. Video: ViralHog Vis mer

Sveen sier han ved flere anledninger har forsøkt å få fortgang i planleggingen av utbyggingen, men understreker at det er staten som må gjennomføre arbeidet.

Nye Veier AS bekrefter overfor Dagbladet at de på nåværende tidspunkt ikke vet når utbyggingen av riksvei 4 kommer i gang.

- Vi har mange veier vi skal utbedre, men økonomien tilsier at vi ikke får tatt alt med én gang, dessverre.

Dagbladet har vært i kontakt med presseavdelingen til Statens Vegvesen - henholdsvis avdelingene «Transport og samfunn», samt «Utbygging».

De henviser til Nye Veier AS, ettersom det er de som står nå ansvarlig for utbyggingen av riksvei 4.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer