Mistet fugl får full erstatning

TRONDHEIM (Dagbladet): Geir Olsen (26) synes det er gøy med fugler, så han kjøpte papegøyen Tarzan for 25000 kroner. Men fuglen var ifølge kjøperen mannevond og gal.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tarzan døde for kort tid siden av papegøyesyke. Nå retter Olsen kraftig kritikk mot selgeren, Tropehagen Zoo Midtby'n i Trondheim, for at de 1. solgte ham en syk fugl, 2. nektet å gi ham pengene tilbake da han oppdaget at den var syk og 3. ikke informerte ham om at fuglen var død.

Først da Dagbladet ringte dyrebutikken for å få en kommentar til at de avviste reklamasjonen på fuglen, fikk Olsen vite at Tarzan døde for vel en uke siden. Den var da i midlertidig pensjon hos dyrebutikken, for å få behandling mot papegøyesyken.

Gravåpning

I går fikk Olsen påvist stedet hvor fuglen hans var gravd ned. Han fikk hjelp til å grave den opp, slik at han kunne forsikre seg om at det virkelig var hans fugl som var død.

- Jeg hadde behov for å se den en siste gang, for å få ro i meg, sier 26-åringen.

Til angrep

Han mener Tarzan ble farlig etter at den ble syk.

- Den gikk til angrep på folk, og bet cirka 20 personer på den korte tida jeg hadde den, sier Geir Olsen.

Sist gang han selv ble bitt, ville ikke Tarzan slippe taket. Den bet bare hardere og hardere. Olsen hevder å ha blitt fortalt av selgeren at fuglen ikke biter, og var derfor snar til å reklamere. Men dyrebutikken avviste reklamasjonen, også da det seinere ble klart at Tarzan hadde papegøyesyke.

Olsen kontaktet advokat Kjell Heggvoll, som var i ferd med å ta ut forliksklage mot butikken da det fredag ble kjent at fuglen var død.

Daglig leder Morten Jakobsen i Tropegruppen AS erkjenner nå fullt erstatningsansvar. Han beklager også at Olsen ikke fikk rask informasjon om at fuglen var død.

FUGLEN DØDE: Geir Olsen fikk først beskjed om at papegøyen hans var død over en uke etter at den døde. I går fikk han hjelp til å grave opp den døde fuglen.