Mistet lisensen i februar

Kato Air ble i februar suspendert og fratatt lisensen til å fly fordi selskapet brukte flyteknikere uten nødvendig utdanning. I går krasjlandet et av selskapets fly i Bodø.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I 17 minutter kjempet de to pilotene fra Kato Air med å holde flyet, en Dornier 228-202 fra Røst til Bodø, i lufta etter at det ble truffet av lynet og fikk skadet høyderoret klokka 8.52 i går. Klokka 09.09 krasjlandet flyet med fire mennesker om bord på Bodø lufthavn.

Sa opp på dagen

Bakgrunnen for lisensproblemet startet med at flygesjef Terje Langsæter i Kato Air i slutten av februar i år sa opp på dagen, etter uoverensstemmelser internt i selskapet.

Han rapporterte til Luftfartstilsynet om det han mente var uakseptable arbeidsforhold i Kato Air.

- Forholdene var så graverende at jeg ikke kunne stå som ansvarlig for flyoperasjonen, sier Langsæter til Dagbladet.

Som følge av oppsigelsen sto selskapet uten flygesjef, noe som ikke er tillatt etter lovverket. Luftfartstilsynet inndro dermed selskapets flygelisens. Luftfartsinspeksjonen igangsatte så inspeksjon av selskapet. Under inspeksjonen fant de at selskapet benyttet en flymekaniker som ikke hadde nødvendig kompetanse eller godkjenning for vedlikehold av flytypen som krasjlandet i går.

Personen som reparerte flyet, skal ha vært selskapets eier.

Manglet sertifikater

- Vi oppdaget uregelmessigheter når det gjaldt reparasjon av fly. Mekanikeren hadde ikke de nødvendige sertifikater for å reparere flytypen. Det er vel mer riktig å si at han bare var en mann som skrudde på flyene, og det kan vi ikke finne oss i, sier underdirektør Gudmund Taraldsen i Luftfartstilsynets flyoperative seksjon til Dagbladet.

I løpet av mars fikk Kato Air ansatt og godkjent en ny flygesjef, og dokumenterte at de hadde sluttet å bruke ukvalifiserte mekanikere. Tilsynet stilte krav om at eierne skulle trekke seg ut av den daglige driften, og at en daglig leder skulle ansettes.

I april fikk selskapet gjenoppta ruteflyginger.

- Disse forholdene har ikke hatt noe med ulykken å gjøre. Det er nå orden i selskapet, sier Kato Airs nåværende flygesjef, Leif Sandham.

Skadet ryggen

Vitner til gårsdagens krasjlanding forteller at Dornier 228-flyet kom inn meget lavt, med lav hastighet, og gikk opp og ned med krappe bevegelser. Like før flyet nådde bakken, pekte nesa bratt nedover, flyet traff så en jordvoll og skled langs bakken inn på rullebanen. Flyet fikk store skader, flykroppen ble klemt sammen bak cockpit, et av understellene falt av, og motorer og propeller ble sterkt skadet.

Kapteinen, som er i 40-åra, skadet ryggen på to steder, men vil ifølge legene bli frisk. Styrmannen i 30-åra og de to passasjerene på 31 og 42 år er bare lettere skadd.

Avhørt i går

- Vi er kjent med at mannskapet rapporterte om et lynnedslag i flyet, og at de hadde problemer med å regulere høyderoret. Vi har funnet stedet på flyet der lynnedslaget gikk ut, og stedet er på høyderoret, sier ansvarlig havariinspektør Birger Andreas Bull.

- Under det andre landingsforsøket fikk flyet stor gjennomsynking og traff bakken. Den høye graden av gjennomsynking kan skyldes vindforholdene. Windshear (kastevinder. Red.anm.) kan være en faktor, men selv om det var sterk vind kom den i gunstig retning. En annen faktor kan være at høyderoret ikke fungerte som det skulle. Vi vet at lynnedslag kan skade elektronikk og ror, selv om det ofte ikke forårsaker noen skader, sier Bull.

Flyvraket vil bli undersøkt i morgen.

Ferdsskriver er allerede funnet, og taleregistratoren, som tar opp lyder fra cockpit, er i god behold.

Havarikommisjonen foretok avhør av de fire om bord i går kveld. Blant dem er passasjer Trygve Steen (31), som vil fly igjen - men ikke med det første.

- Under selve krasjlandingen kom det et kraftig smell, alt gikk veldig fort. Så kikket jeg ut, og så at flyet sto i ro. Da var det bare å kjenne etter at alt var der det skulle være, og det var det, sier Steen, som tar Hurtigruta hjem til Svolvær når han utskrives i dag:

- Jeg tror jeg satser på båt denne gangen, sier Steen, som slapp unna krasjlandingen med to kutt i knærne og en øm brystmuskel.

TOTALSKADD: Dornier 228-flyet var totalskadd etter krasjlandingen på Bodø Lufthavn. Utrolig nok overlevde alle de fire om bord.