STYRTET: 157 personer omkom da et fly fra Ethiopian Airlines styrtet søndag morgen.Video: CNN Vis mer

- Mistet ulykkesflyet med to minutter

I et Facebook-innlegg skriver greske Antonis Mavropoulos at han var den eneste som ikke rakk å stige om bord på flyet som styrtet søndag.

157 personer var om bord i Ethiopian Airlines-flyet som søndag styrtet seks minutter etter å ha lettet fra Addis Abeba i Etiopia. Flyselskapet har bekreftet at alle som var om bord har omkommet.

Dersom greske Antonis Mavropoulos hadde sjekket inn bagasje, ville antallet omkomne sannsynligvis vært 158, hevder han i et Facebook-innlegg søndag kveld. Innlegget innledes med ordene: «10. mars - min lykkedag».

For å dokumentere opplysningene, har Mavropoulos delt et bilde av flybilletten. Flyselskapet har foreløpig ikke bekreftet at ytterligere én passasjer var ventet å stige om bord på flyet.

Mistet flyet

Mavropoulos er leder for den internasjonale organisasjonen International Solid Waste Association (ISWA), og var på vei til Nairobi i Kenya for å delta på et møte i regi av FNs klimapanel.

- Jeg var sint da jeg løp for å rekke flyvingen ET 302 fra Addis Abeba til Nairobi, fordi det var ingen som hjalp meg med å komme meg raskt fram til gaten. Jeg mistet avgangen med to minutter.

- Da jeg ankom gaten var boardingen stengt, og jeg kunne se den siste passasjeren gå inn i flygangen. Jeg ropte etter dem i håp om å komme meg om bord på flyet, men de tillot meg ikke det, skriver grekeren.

Dermed endte reisen på flyplassen for Mavropoulos.

Ble holdt igjen

Videre i innlegget forklarer han hvor små marginene var. Han skriver at dersom han hadde sjekket inn bagasje, ville flyet ha ventet på ham i opptil et kvarter. Han skal også ha fått vite at han ikke fikk hjelp til å manøvrere seg gjennom flyplassen under mellomlandingen, fordi han gikk av flyet som ankom Addis Abeba så raskt at de ikke fant ham.

Mavropoulos skriver at da han ventet på neste fly, så ble han av sikkerhetspersonell nektet å gå om bord. Han skal ha blitt fortalt: «Du bør takke gud, fordi du er den eneste personen som ikke gikk om bord på flyvningen ET 302, som nå er meldt savnet».

Av sikkerhetsmessige årsaker skal de ha bedt ham om å vente på flyplassen, slik at de kunne få oversikt over situasjonen.

- Det føltes ut som bakken forsvant under føttene mine, men jeg kom til meg selv etter et par sekunder.

- Kollapset

Videre skal Mavropoulos ha hatt kontakt med venner som fortalte ham at flyet hadde styrtet like etter avgang, og at hendelsen var blitt omtalt i greske medier.

På det tidspunktet forsto Mavropoulos at han måtte kontakte sine nærmeste, og fortelle dem at han var i god behold, skriver han.

- I det øyeblikket jeg forsto at jeg ikke rakk flyet på grunn av små tilfeldigheter, kollapset jeg. For det var da jeg forsto eksakt hvor heldig jeg var.

Grekeren informerer om at han nå har kommet seg til Nairobi, og avslutter innlegget med følgende formulering:

- Kanskje ikke for gammel for rock'n'roll - men definitivt for ung til å dø.

Svarer på spørsmål

I en e-post til Dagbladet svarer leder for Flysikkerhetskomiteén i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, på ofte stilte spørsmål i forbindelse med flyulykken i Etiopia søndag.

- Er det trygt å fly Boeing 737?

- Ja, det er verdens mest brukte moderne passasjerfly og brukes av SAS og Norwegian, og har vært brukt av Braathens og Busy Bee i Norge. Designet er fra midten av 1960-tallet, men motorer, vinger og systemer er blitt jevnlig oppgradert. Utgaven som havarerte i Etiopia er en helt ny utgave som heter 737 Max, skriver han og understreker at hans medlemmer ikke har erfaring med MAX.

Likhetstrekk

Flyet som styrtet søndag er av samme type fly som ble benyttet av flyselskapet Lion Air da et fly styrtet i Indonesia i oktober i fjor, og 189 mennesker omkom.

Indonesia har tilbudt seg å bidra i etterforskningen av flystyrten, som følge av ulykken i landet i fjor, melder nyhetsbyrået AP.

Skatval bekrefter at det finnes likhetstrekk mellom disse to ulykkene.

- Ja, begge flyene havarerte noen minutter etter avgang. I Indonesia var det problemer med flyets stabilitet på grunn av et automatisk system som feilfunksjonerte, og flyselskapene var - etter vår mening - ikke tilstrekkelig informert om dette systemet og eventuelle tilhørende nødprosedyrer.

Skatval opplyser at Havarikommisjonen nå vil undersøke flyets deler og flyets datarecordere for å se om de kan finne ledetråder til ulykkesårsaken.

Setter flyene på bakken

På spørsmål om 737MAX-flyene bør settes på bakken, svarer Skatval at det er opp til luftfartsmyndighetene og de som opererer MA-varianten å vurdere.

- Men vi forventer at det raskt kartlegges om det har vært flere hendelser med tap av kontroll enn de som vi er blitt kjent med, og at det tas effektive flysikkerhetsmessige grep for å forhindre at slike situasjoner oppstår igjen, skriver Skatval til Dagbladet.

Mandag morgen opplyser Ethiopian Airlines på Twitter at de har valgt å sette alle 737 MAX 8-flyene på bakken.

- Selv om vi ikke kjenner til årsaken til ulykken, har vi valgt å sette den enkelte flytypen på bakken som et sikkerhetstiltak, skriver selskapet.

Ifølge den kinesiske avisa Caijing, som siterer en anonym kilde, har også Kina bedt alle innenlandske flyselskaper om å gjøre det samme. De har også bedt flyselskapene om å sette MAX 9-flyene på bakken.

Flyet som styrtet søndag gikk ned nær byen Bishoftu, og blant de omkomne finnes det to personer med norsk tilknytning, i tillegg til at norske Karoline Aadland er meldt savnet etter ulykken.