KUTT OG FRYS: I dag begynte meklinga i flyselskapet Norwegian. Mens ledelsen krever kutt og frys i ferie og lønn, vil pilotene heller snakke om rettigheter og jobbsikkerhet. Her er flyvesjefen i Norwegian, Tomas Hesthammer, på vei inn til møter hos Riksmeklingmannen. 
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
KUTT OG FRYS: I dag begynte meklinga i flyselskapet Norwegian. Mens ledelsen krever kutt og frys i ferie og lønn, vil pilotene heller snakke om rettigheter og jobbsikkerhet. Her er flyvesjefen i Norwegian, Tomas Hesthammer, på vei inn til møter hos Riksmeklingmannen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Mistro, beinharde kutt-krav og konkursfrykt i Norwegian-meklingen

Norwegian vil fryse pilotenes lønn - og kutte i pensjon og ferie.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Harde ord ble avløst av medie-taushet, da Norwegian Pilot Union-leder Halvor Vatnar i formiddag begynte meklingen med Norwegian-ledelsen hos Riksmeklingsmannen.

- Norwegians linje har skremmende konsekvenser. I sin kjerne angriper Kjos hele det organiserte arbeidslivet, var noe av det siste Vatnar sa før meklinga begynte, i et intervju med Fri fagbevelse som ble publisert i dag.

Ferie- og lønnskutt Norwegians krav har heller ikke gjort stemningen noe lettere blant pilotene.

Feriekutt fra inntil sju til fem uker, overgang fra ytelses- til innskuddsbasert pensjon, kraftig reduksjon i forsikringsutbetalingen til piloter som mister lisensen, og lønnsfrys i 2015 er ifølge Norwegian-ledelsen blant de viktigste kravene.

- Rent generellt kan jeg si at i en mekling, er alle krav oppe til vurdering, sier Parats kommunikasjonssjef Arve Sigmundstad, som ikke vil si noe spesifikt om kravene fra Norwegian så lenge meklingen pågår.

For selskapet forhandler blant andre flyvesjef Tomas Hesthammer, direktørene Geir Steiro og Gunnar Martinsen og Ragne Eikrem fra NHO Luftfart. For pilotene forhandler NPU-leder Halvor Vatnar og hans styre.

Frykter «løsarbeidere» Mens ledelsen krever kutt og frys, vil pilotene heller snakke om rettigheter og jobbsikkerhet. Kravet de har gått høyest ut med i forkant av forhandlingene, er at pilotene skal ha tariffavtale med den som er deres «reelle arbeidsgiver», altså morselskapet Norwegian Air Shuttle.

De krever også likeverdige avtaler for alle Norwegian-piloter i Skandinavia.

ISKALDT: Den gode stemningen på dette bildet fra 2013 er nå avløst av et iskaldt forhandlingsklima mellom NPU-leder Halvor Vatnar (t.v.) og Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
ISKALDT: Den gode stemningen på dette bildet fra 2013 er nå avløst av et iskaldt forhandlingsklima mellom NPU-leder Halvor Vatnar (t.v.) og Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

Grunnen er at de frykter at fast ansatte piloter skal skvises ut og erstattes med innleide «løsarbeidere» fra bemanningsselskaper.

Frykter konkurs Noe av det som har satt sinnene i kok hos pilotene, er at ledelsen har flyttet ansettelsesforholdet til datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN) - som i det første driftsåret 2013 gikk med et dundrende underskudd.

Halvor Vatnar sa tidligere i uka til VG at han nylig fikk beskjed om at NAN ville være insolvent i løpet av februar om de ikke fikk tilført friske midler.

Nå frykter pilotene at konkurs i dette selskapet blir resultatet, hvis de ikke går med på ledelsens krav og det blir streik. Dette ville ikke kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik kommentere i Dagens Næringsliv i dag.

Går det galt, og det ender med konflikt, kan streiken være et faktum allerede lørdag morgen.