Elevundersøkelsen 2022

Mobbetallene skyter i været: - Alvorlig

Nye tall viser at 1 av 10 sjuendeklassinger opplever mobbing i skolen. Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) mener de ferske tallene er et tydelig varsko.

ALVORLIGE FUNN: Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) tar ikke lett på de ferske mobbetallene fra Elevundersøkelsen 2022. Foto: Amanda Iversen Orlich / NTB
ALVORLIGE FUNN: Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) tar ikke lett på de ferske mobbetallene fra Elevundersøkelsen 2022. Foto: Amanda Iversen Orlich / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fredag morgen ble Utdanningsdirektoratets (Udir) funn fra Elevundersøkelsen 2022 publisert. Undersøkelsen ble gjennomført i fjor høst, og om lag 460 000 elever har svart, noe som er den høyeste deltakelsen noensinne.

Dagbladet fikk på forhånd tilgang på et utvalg av tallene som omhandler mobbing og trivsel i skolen.

Her kommer det fram at 9,9 prosent - 1 av 10 - sjuendeklassinger opplever å bli mobbet på skolen «to-tre ganger i måneden eller oftere».

Dette er det høyeste tallet som er rapportert for trinnet på minst ti år, ifølge statistikk fra Udir.

- Tydelig varsko

Antall sjuendeklassinger som opplever mobbing øker med to prosentpoeng fra året før. Dette tilsvarer en økning på 27 prosent.

Til tross for at man foregående år har sett en jevn økning på klassetrinnet, er dette et skikkelig byks i feil retning.

- Vi har hatt stabilt forhøyet tall lenge, og nå øker de enda mer. Det er et veldig tydelig varsko og en påminnelse til alle voksne som jobber med barn og unge i skolen, sier kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) til Dagbladet.

Andelen elever som svarer at de opplever mobbing avtar noe med stigende årstrinn, men på 10. trinn er økningen i prosentpoeng nesten like stor som for 7. trinn. For tiendeklassingene øker andelen fra 5,7 prosent til 7,4 prosent.

- Alvorlig

For de som går første året på videregående, økte andelen elever som opplever mobbing fra 3,3 til 4,2 prosent. Felles for 10. trinn og vg1, er at det siden 2017 har vært en nedgang i mobbeprosenten. Nå øker det også her.

Brenna tar ikke lett på funnene.

- Det er alvorlig når barn mobbes i våre skoler. Det er alvorlig at unge som skal gå på skolen, i dag og i morgen, gruer seg, sier hun.

- Føler du at et mobbefritt samfunn er innen rekkevidde?

- Ikke med disse tallene, nei. De er åpenbart nedslående, svarer Brenna.

Før jul tok kunnskapsministeren kontakt med landets statsforvaltere for å få mer kunnskap om hvilke saker de får.

- Jeg har bedt om mer informasjon om mobbesakene som blir meldt inn dit, for å se om det finnes noen mønstre. Jeg vil ta opp disse tallene i møtene jeg skal ha med Skole-Norge, på skolebesøk, i samtaler med elever og ansatte, i møter med ulike organisasjoner, og med Utdanningsdirektoratet og statsforvaltere framover, sier Brenna.

Kunnskapsministeren vil ikke spekulere i årsaker til at tallene nå gjør et hopp. Statistikken skal analyseres videre av NTNU Samfunnsforskning.

- Dette er bare tall ennå. Hva de forteller oss utover å være statistikk akkurat nå, det vet vi ikke, så det må vi se nærmere på, sier hun.

Kan ikke vente

Hun oppfordrer likevel til strakstiltak blant landets voksne, særlig de som jobber i skolen.

- For alle de elevene som allerede opplever å bli mobbet, så kan vi ikke vente på tolkningen av statistikken, sier Brenna.

- Mobbing er noe som foregår i et øyeblikksbilde. I et klasserom, i kantina eller på nett - overalt. De voksne rundt barna må finne ut hvordan det står til hos dem, og gripe fatt i det med en gang. Det er det viktige her, legger hun til.

Hun understreker at alle barn har en lovfestet rett på et godt skolemiljø, og at det er skolen som er forpliktet til å overholde dette.

- Skal ikke la oss lure

Samtidig som mobbetallene øker, svarer 8 av 10 elever at de trives godt, eller svært godt, på skolen.

- At så mange sier de trives er veldig bra, og godt nytt. Men vi skal ikke lure oss selv og tro at selv om 15 av 17 i en klasse har det veldig bra, så skal vi være fornøyde. Alle skal ha det bra, sier hun.

Kunnskapsministeren sier de ønsker å legge til rette for at skolene får verktøyene til å lykkes.

- Vi må gjøre mer for at lærere kan drive god opplæring, og vi må også være opptatte av å styrke laget rundt eleven, sier hun.

Etterlyser nye grep

Jan Tore Sanner, skolepolitisk talsperson i Høyre, er bekymret for de nye mobbetallene, og etterlyser nye grep fra Brenna.

- Det er urovekkende at mobbetallene øker. Et godt læringsmiljø er en forutsetning for god læring. I regjering lovfestet Høyre en nulltoleranse for mobbing. Det bidro til at skolene raskere tok tak i problemene og mobbetallene gikk ned en periode, nå må statsråden ta nye grep, sier Sanner til Dagbladet.

Han mener en viktig nøkkel til bedring er å involvere elevene i arbeidet mot mobbing.

- Ansvaret for et godt læringsmiljø ligger hos skolens ledelse. Samtidig er det viktig at elevene involveres i arbeidet. Det handler både om internt holdningsarbeid, kompetanse om mobbing, tidlig innsats og en styrkning av det sosiale laget rundt eleven, sier Sanner og viser til at dette også er sentrale elementer i Høyres ungdomskolereform.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer