Mobilmani

Kan du ikke gå på do uten å ta med deg mobiltelefonen? Da kan det hende du har et avhengighetsproblem og trenger behandling for «mobilmani».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- For mange er avhengigheten like sterk som spillegalskapen er for andre. Derfor tror jeg et behandlingstilbud er rett rundt hjørnet, sier psykolog Lisbeth Brudal.

Brudal er leder ved Institutt for Tokologi og Familiepsykiatri utenfor Oslo, og møter stadige oftere klienter som har vansker med å frigjøre seg fra mobilen.

- Vi må faktisk bruke en del tid på å forklare hvorfor mobilen må være avslått når vi har terapitimer, forteller Brudal.

Vil markere oss

Psykologer og trendforskere Dagbladet har snakket med gir flere grunner til den sterkt økende avhengigheten:

  • Vi tror det er best alltid å være tilgjengelige.
  • Vi har behov for hele tida å ha muligheten til å ringe andre.
  • Vi har behov for å vise at vi er «busy» og ettertraktet.
  • Vi ønsker å vise at vi kan gjøre flere ting samtidig. Derfor prater vi i mobilen når vi sykler, løper eller klipper plenen.
  • Vi føler at vi har kontakt med omverdenen gjennom mobilen. Det virker angstdempende.

Støyelement

Lisbeth Brudal mener mobilen er blitt et sosialt støyelement.

- Den direkte kontakten forsvinner, og vi blir fraværende. Mobilen er for mange ment å være kontaktskapende. Den effekten kan fort snu seg til det motsatte, tror Brudal.

Mobilbruk handler om disiplin. Evnen til å legge den fra seg er like viktig som å huske å ta den med.

- Må du ha med deg mobilen når du går på toalettet, har du nok et problem, sier Brudal.

Fortvilte

I Forliksrådene tar ubetalte mobilregninger stadig mer av tida. Mange snakker seg blakke. Skrekkeksemplet er Akershus-kvinnen som i løpet av to måneder pratet seg til en regning på over 100000 kroner. Hun dempet sin depresjon ved å bruke telefonen.

Dagbladet har vært i kontakt med flere frustrerte bedriftsledere som får rekordhøye regninger fra sine ansatte.

- En ansatt hos oss var på ferie i utlandet og pratet seg til en regning på nesten 20000 kroner. Da har man mistet kontrollen totalt, sier en personalsjef.

Mange ser aldri mobilregningen, fordi det er arbeidsgiveren som betaler. De tenker ikke over hvor dyrt det er å bruke den.

Vis mobilvett

NetCom oppfordrer nå sine kunder til mobilvett, spesielt når de er på ferie.

- Vi skal ikke langt nedover Europa før det er en helt annen kultur for bruk av mobiltelefon. Da er det viktig å vise respekt, sier informasjonssjef Per Bjørkum.

I restaurantnæringen renner det på med klager fra gjester som føler ubehag ved at andre sitter og prater i mobilen. Derfor har også flere innført mobilforbud.

- Det har utviklet seg til et problem. Og det ser ut til at det må skilter til før folk tar til fornuft. Når man er på restaurant, må det gå an i det minste å slå av lyden, sier administrerende direktør Knut Almquist i Reiselivsbedriftenes Landsforbund.

<B>MOBILOMAN: </B> Må du ha med deg mobiltelefonene på toalettet, har du nok et problem, sier Lisbeth Brudal.