Mobilmarked for ungdom

I løpet av tre år har norsk ungdom har erobret mobilmarkedet. Tre av fire tenåringer har mobil, og i år bruker denne gruppen rundt en milliard kroner på mobilfelefon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da Telenor og NetCom introduserte kontantkortet høsten 1997, førte dette til at mobilmarkedet for ungdom eksploderte, melder Dagens Næringsliv.

Bare i år vil tenåringer bruker over en milliard på mobilmarkedet. 300 000 tenåringer har mobiltelefon, og de ringer for nesten en halv milliard kroner og kjøper telefoner for tilsvarende beløp.

Ungdoms bruk av mobil var starten på et nytt marked - nemlig tekstmeldingmarkedet. Omsetningen av tekstmeldinger har økt fra 50 millioner til 300 000 millioner etter at tenåringene kom inn i bildet. Dagens Næringsliv skriver at tekstmeldinger utgjør syv prosent av NetComs omsetning.

(NTB)