- IKKE NØDNETT:  Mobilnettet er ikke et nødnett, understreker dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor. Foto: Telenor.
- IKKE NØDNETT: Mobilnettet er ikke et nødnett, understreker dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor. Foto: Telenor.Vis mer

- Mobilnettet er ikke et nødnett

Norske mobilkunder skiller ikke mellom fasttelefon og mobil når katastrofen rammer dem.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor har hatt noen travle døgn. Når både NRK, fasttelefon og mobiltelefon forsvinner fra orkan, ras og flomrammede områder, er krisen et faktum.  

- Spør kraftbransjen! Til Dagbladet forteller dekningsdirektøren at det ekstreme bortfallet av strøm, er årsaken til at deler av verdens mest moderne kommunikasjonssamfunn falt tilbake til tidlig 1900-tall denne julen.  

- Det som er viktig nå, er å stille spørsmålet til kraftleverandørene om hvor sikker vi kan være på å få strøm. I vårt mobilnett har de fleste basestasjonene batterireserver for fire til åtte timer. Men ved stor trafikk kan tiden falle til 30 minutter. Og denne julen har vi opplevd et ekstremt strømbrudd, sier Amundsen.

Ikke et nødnett Han mener at norske mobilkunder må få et bedre oversiktsbilde over hvilke tjenester de har krav på som abonnenter når unntakssituasjoner rammer dem. Amundsen sier at mobilnettet, aldri har vært bygget for nødtelefoni, slik kundene tror det er.  

- Mobilnettet i Norge er ikke et nødnett, vi i Telenor har ingen plikter overfor myndighetene til å drifte det for nødtelefoni, men kundene agerer som om det skulle være et nødnett. Kundene skiller dessverre ikke mellom fasttelefoni og mobiltelefoni, sier han.  

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fungerte i 92 Under nyttårsorkanen i 1992 fungerte både NMT 400 og 900 mobilnettet, samt fasttelefonnettet. I dag har veldig mange erstattet fasttelefonen med internettbasert ip-telefoni. Amundsen sier at også fastnettet har sine begrensninger innen batterireserver når all strøm forsvinner.  

-Tidligere i dag, tirsdag, var det 12 000 kunder som var uten fasttelefon og det er også strøm som holder det nettet gående. Skal man sette inn nødstrømsaggregater med dieseldrift i norske telenett, frykter jeg at det vil være alt for mange momenter som tale i mot at noen plukker opp regninga, sier han.    

DÅRLIG DEKNING: Mobildekninga forsvant mange steder grunnet uværet. Årdal i Sogn og Fjordane er blant tettstedene som ble isolert etter stormen Dagmar. Trær er veltet, biler og båter er skadet og veiene rundt Årdal er stengt for trafikk. Ei campingvogn blåst overende av stormen. Foto: Frank Optun Smedegaard / Scanpix
DÅRLIG DEKNING: Mobildekninga forsvant mange steder grunnet uværet. Årdal i Sogn og Fjordane er blant tettstedene som ble isolert etter stormen Dagmar. Trær er veltet, biler og båter er skadet og veiene rundt Årdal er stengt for trafikk. Ei campingvogn blåst overende av stormen. Foto: Frank Optun Smedegaard / Scanpix Vis mer

Hans Kristian Madsen er avdelingsleder i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Han mener det er alt for tidlig å starte på en analyse rundt hva som skyldes de store problemene innen telekommunikasjonen i katastrofeområdene.  

- Vi i DSB er veldig opptatt av nødnummeret 110 og dets funksjon. Der har vi bedt om en rapport fra de siste dagers hendelsesforløp, sier han og legger til at DSB stiller krav til utalarmering.

- Den skal ha minst to uavhengige føringsveier. Det kan for eksempel være signaler basert på ip-telefoni, altså internett og mobilnettet som reserveløsning. I den situasjonen som er oppstått i forbindelse med orkanen i jula, har det vært utfordringer og vi er åpenbart sårbare ved strømbrudd, sier han.  

Kostnader Det digitale nødnettet i Norge er ikke utbygget i de rammede områdene. Og Madsen tror ikke nødnettet i fremtiden vil 100 prosent trygghet for politi, brann og ambulanse.  

- Selv det kommende digitale nødnettet kan få utfall ved strømbrudd. Spørsmålet blir da hvor lenge reservestrømsbatteriene skal kunne fungere. Og det igjen blir et spørsmål om kostnader, sier han.  

STORE KREFTER: Her er en båt blitt skyldt opp på land etter at bryggen på Cap Clara båthavn i Molde ble tatt av stormen Dagmar natt til mandag. Foto: Kjell Herksedal / Scanpix
STORE KREFTER: Her er en båt blitt skyldt opp på land etter at bryggen på Cap Clara båthavn i Molde ble tatt av stormen Dagmar natt til mandag. Foto: Kjell Herksedal / Scanpix Vis mer

Post og teletilsynets informasjonsdirektør, Elisabeth Sørbøe Aarsæther, opplevde selv nyttårsorkanen tett på kroppen, og hun undrer seg over hvorfor mobil og fasttelefon fungerte den gang, men ikke nå.  

- Jeg bodde selv på Møre under nyttårsorkanen i 1992 og jeg aner rett og slett ikke hvorfor fastnettet falt ut nå i 2011, sier hun.  

Aarsæther forteller at under orkanen for 20 år siden, var Telenor et statsmonopolisert teleselskap ved navn Televerket. I 1995 ble det et statlig aksjeselskap og tok navnet Telenor.  

- På slutten av 90-tallet ble telemarkedet i Norge kraftig liberalisert. I dag har Telenor kun leveringsplikt i fasttelefonnettet, minner Aarsæther om.

TOK TAK: Denne bryggen ved Brosundet i Ålesund ble smadret da uværet Dagmar herjet. Foto: Svein Ove Ekornesvaag / Scanpix
TOK TAK: Denne bryggen ved Brosundet i Ålesund ble smadret da uværet Dagmar herjet. Foto: Svein Ove Ekornesvaag / Scanpix Vis mer
UNDRER SEG: Post og teletilsynets informasjonsdirektør, Elisabeth Sørbøe Aarsæther.
UNDRER SEG: Post og teletilsynets informasjonsdirektør, Elisabeth Sørbøe Aarsæther. Vis mer