Kommunikasjonsdirektør i Elektronikkbransjen, Marte Ottemo. Foto: Elektronikkbransjen. 
Kommunikasjonsdirektør i Elektronikkbransjen, Marte Ottemo. Foto: Elektronikkbransjen. Vis mer

Salget av kameraer halvert i fjor

Mobiltelefonen dreper kamerasalget

Elektronikkbransjen spådde at det ville selges 106.000 fotoapparater i 2016. Fasiten ble 68.000.Siden toppåret er fallet på 84 prosent.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Først forsvant filmen. Nå er også kameraprodusentene i ferd med å marginaliseres – i hvert fall om man ser på salget i Norge det siste året, skriver Finansavisen.

2008 var toppåret for salg av kameraer, ifølge tall fra Elektronikkbransjen. Da ble det solgt 625.000 kameraer innen segmentene speilrefleks, kompakt- og videokamera.

I fjor ble det solgt 103.000 kameraer. Det tilsvarer en nedgang på 84 prosent på åtte år, på tross av at det er lansert to nye kategorier: speilløse eller kompakte systemkamera og actionkamera.

Holder man sistnevnte utenfor er kameramarkedet ned hele 91 prosent på åtte år.

– Er det noe håp for kameramarkedet?

– Det vi håper på er at markedet flater ut. Samtidig ser vi at det selges dyrere kameraer enn tidligere. Det gjelder særlig innen kategoriene kompakt og speilløse systemkameraer. Det er blitt et mer fotoentusiastmarked, svarer kommunikasjonsdirektør Marte Ottemo i Elektronikkbransjen til Finansavisen.

Hun håper også på at nye produkter kan hjelpe bransjen, og trekker frem VR-kameraer og 360-kameraer. Sistnevnte kameraer tar bilder hvor man kan «se seg rundt».

– Foreløpig er dette et begrenset markedet. Først må folk begynne å bruke VR-utstyr. Deretter kommer behovet for å lage egne filmer, fortsetter Ottemo overfor Finansavisen.

Knalltøft fall

Kategorien actionkamera har hatt sterk vekst i år etter år, med nesten 100.000 solgte actionkameraer i 2015. Salget i fjor ble mer enn halvert fra toppåret, ifølge Elektronikkbransjen, på tross av at flere produsenter kom med nye produkter eller gode oppdateringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også markedslederen GoPro, som har om lag 80 prosent markedsandel innen segmentet, lanserte tre nye modeller i fjor pluss en drone.

– Markedet for actionkameraer falt kraftig i fjor etter flere år med vekst. Er markedet mettet?

– Salget har nok nådd de potensielle brukerne. Heretter vil markedet bestå i mer normal utskifting av enheter, mener Ottemo.

Hun mener at selv om smarttelefonene får stadig bedre kameraer, har mobilene en viktig begrensning: Plassen. God optikk krever god plass.

– Smarttelefonene vil ikke bli tykkere, snarer tvert om. Skal man ha høykvalitetsbilder, trenger man et kamera, sier hun til Finansavisen.

Flere økonominyheter

Nel-sjefen tror på flere ordrer
Myrseth advarer: Investorer bør ha kriseplanen klar