MODELL: Meagan Nash, moren til Asher Nash (1), kjemper en kamp for mer inkluderende markedsføring etter at modellbyrået hun brukte ikke formidlet bildene av sønnen hennes videre på grunn av hans «spesielle behov», selv om han oppfylte alle andre kriterier. Foto: Privat
MODELL: Meagan Nash, moren til Asher Nash (1), kjemper en kamp for mer inkluderende markedsføring etter at modellbyrået hun brukte ikke formidlet bildene av sønnen hennes videre på grunn av hans «spesielle behov», selv om han oppfylte alle andre kriterier. Foto: PrivatVis mer

Modellbyrå henviste ikke Asher (1) videre på grunn av hans «spesielle behov»: - Vi kommer ikke til å gi opp!

- Verden må innse at babyer, barn og voksne med en funksjonhemning fortjener å være i reklamer, sier moren til den amerikanske gutten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Bildene over er av den 15 måneder gamle gutten Asher Nash fra delstaten Georgia i USA.

Det er de samme bildene som et modellbyrå i delstaten ikke ønsket å sende videre til et reklamebyrå. Grunnen?

Fordi reklamebyrået ikke tydelig hadde bedt om barnemodeller med «spesielle behov». Asher har Downs syndrom, i likhet med 400 000 andre mennesker i USA.

Den forklaringen har fått Ashers mor, Meagan Nash, til å gå i krig mot reklamebransjen. Nå kjemper «hele» internett ved hennes side, ifølge Huffington Post.

- Fortjener å bli inkludert

- Det er mye som trenger å forandres i reklamebransjen. Verden trenger å innse at babyer, barn og voksne med en funksjonshemning fortjener å bli inkludert i reklamer på lik linje som typiske personer, sier moren Meagan til Huffington Post om hvorfor hun tok opp kampen.

Videre forklarer hun hvordan kampen begynte.

Det var i sommer at hun fikk svaret fra modellbyrået. Forklaringen falt ikke i god jord hos moren Meagan.

- Jeg tenkte at hvordan i alle dager vet modellbyrået om reklamebyrået ikke vil ha et barn med en funksjonshemning uten en gang å ha sett bilder av barnet, sier moren til Huffington Post.

Det var også det hun formulerte i svaret tilbake til modellbyrået. Da fikk hun gehør.

Eieren av modellbyrået snudde, og lovte å sende inn bildene av Asher til framtidige mulige reklamejobber.

Men å få modellbyråene til å videresende bilder til reklamebyråene, er nyttesløst hvis ikke for eksempel kleskjeder ønsker å bruke personer med funksjonshemninger i reklamene sine.

Tok kampen til kleskjedene

For å få det til, presset moren på enda hardere, og tok til Facebook, skriver Huffington Post.

Etter at Nash publiserte et innlegg på Facebook-siden «Changing the Face of Beauty» med de samme bildene, og historien om Asher ble kjent, har det tatt helt av. I innlegget skriver hun blant annet: «Vi kommer aldri til å gi opp!»

Et par dager seinere ble de samme bildene delt i en annen Facebook-gruppe som heter «Kids With Down Syndrome», hvor historien også ble delt.

I Facebook-innlegget på denne siden, oppfordret gruppa klesmerket OshKosh B'Gosh om å la den 15 måneder gamle gutten være modell for dem.

- Jeg håpte at ved å publisere bildene og rette en forespørsel mot OshKosh at det kanskje kan skape nok oppmerksomhet til å endre folks syn på mennesker med en funksjonshemning, sier moren om motivasjonen, ifølge Huffington Post.

Nå har hun fått et møte med klesmerket, som eies av Carters', Inc.

Uavhengig av hvordan det møtet går, vil Meagan Nash uansett fortsette kampen for en mer inkluderende markedsføring.

HVEM BRYR SEG?: En jente med downs syndrom settes bak pølsedisken på en bensinstasjon. Griper noen inn når jenta møter på en ufin kunde? Video: TV2 Vis mer
JUBLER AV GLEDE: Rion Holcombe får litt hjelp av far når han skal lese brevet fra Crimson-colleget. Gledesutbruddet når han skjønner innholdet rører nå mange. Video: Susan Holcombe Vis mer