Mohr: Kunne ikke klart å lage en dekkoperasjon

General Wilhelm Mohr (88) sier til dagbladet.no at han har følt seg litt beæret over påstandene om at det har foregått en dekkoperasjon for å unngå at den egentlige årsaken til Mehamn-ulykken i 1982 skulle bli kjent. Mohr var formann i Havarikommisjonen som laget de to første rapportene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

STAVANGER (Dagbladet.no): - Det er jo hyggelig å høre at kommisjonen ikke har funnet noe hold i virkeligheten for at det har foregått en slik operasjon, sier han.

- Tror du offentligheten ville fått vite om en eventuell dekkoperasjon når som den kalde krigen forlengst er over?

- Dersom jeg virkelig skulle ha klart å lage en dekkoperasjon, så måtte det også deltatt minst 150 andre personer. Jeg har aldri tillagt meg selv slike evner, legger han til med en hjertelig latter.

- Unødvendig

Den mangeårige formannen i Havarikommisjonen er i dag deltaker på den skandinaviske luftfartskonferansen Solakonferansen. Mohr poengterer at han ennå ikke har lest rapporten fra den tredje kommisjonen som har gransket Mehamn-havariet som krevde 15 menneskeliv.

Mohr legger ikke skjul på at han mener at det ikke var påkrevd å granske ulykken for tredje gang:

- Jeg synes nok det hele var nokså unødvendig, ja. Men når det nå er blitt gjort, så synes jeg det er kjekt at jeg fikk oppleve dens konklusjoner, sier 88-åringen.

Nøkkelvitnet

RENVASKET: Wilhelm Mohr reagerte sterkt da anklagene om at et britisk jagerfly var skyld i Mehamn-ulykken, dukket opp igjen for tre år siden. Foto: EIVIND PEDERSEN
RENVASKET: Wilhelm Mohr reagerte sterkt da anklagene om at et britisk jagerfly var skyld i Mehamn-ulykken, dukket opp igjen for tre år siden. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

På direkte spørsmål om hvorfor ikke kronvitnet Grete Mortensen ble fulgt nøyere opp, svarer Mohr:

- I første omgang var det havarikommisjonens oppgave å finne flyvraket. Man har egentlig ikke begreper om hvilken arbeidsintensitet som lå i dette. Dessuten var det 30 andre vitner som ikke hadde sett noe, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mohr sier at han slett ikke har dårlig samvittighet dersom noen mener at Mortensens opplysninger ikke ble fulgt godt nok opp.

- I slike vitneopptak er det jo ikke slik at man spør og spør. Vi tar med oss opplysningene som blir gitt og setter dem inn i en større sammenheng, sier Mohr.

- Det er ingen tvil om at Mortensen sier det hun mener. Det må hun få lov til.

- Tror du hun har sett det hun sier?

- Ja, men det er vel mer et spørsmål om når hun så det.

- Hun fortalte jo til din egen havarikommisjon at det skjedde ett til fem minutter etter at Widerøe-flyet hadde styrtet?

- Det er normalt, nei, jeg vil ikke si noe, svarer Mohr plutselig og vil ikke gi noe svar på spørsmålet.

- Jeg har ikke lest den nye rapporten, forklarer han.

Etter et par sekunders tenkepause sier han likevel:

- Hun sa vel ikke at hun hadde \'observert\' - men at \'det kom et fly\', sa Vitnet sa ikke at hun \'så\'. Det er pokker til forskjell, det altså, sier Mohr med ettertrykk.

God samvittighet

Den tidligere generalen i Luftforsvaret ledet Havarikommsjonen fra slutten av 70-tallet inntil han gikk av i 1992.

Mohr forteller at han ikke har vært bekymret for konklusjonene til den siste havarikommisjonen:

- Nei, denne kommisjonen har ikke tatt nattesøvnen min. Det gleder meg imidlertid å høre at kommisjonen kommer med så entydige konklusjonen med Harrier-flyet.

Mohr sier at det er en komplisert oppgave å granske flyulykker.

- Flyhavari-etterforskning er ganske enkelt en samvittighetssak. Og min samvittighet har ikke vært berørt av denne saken. Jeg kan leve med at mitt arbeid er blitt skjelt ut. Det får kritikerne gjøre på de premissene som er blitt levert dem, sier Mohr litt kryptisk.

Han sier at vervet som formann i havarikommisjonen har vært en æressak for ham:

- Det var en gave til meg. Jeg har ikke ønsket å besudle den, sier han.