Møkklei bleier og bind

Det er ikke bare TV-seere som er lei av idiotisk reklame. Knut Georg Andresen i reklamebyrået New Deal DDB Needham AS kjemper internt i bransjen for å bli kvitt uvesenet. - Jeg er møkka lei fordummende reklame for bleier, bind, hud, hår og vaskemidler, sier han. Direktøren etterlyser inngripen fra forbrukerombudet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Dessuten virker ikke slik reklame i Norge. Nordmenn er for intelligente forbrukere til å bite på agnet.

I tillegg er mye av reklamen direkte løgn, hevder Andresen, som er tekstforfatter og administrerende direktør.

- Det eneste som er sant i tannkremreklame, er at fluor motvirker hull. Luriumord som pantène og glukasil er bare bløff.

I reklamen for Wash And Go og Organics framstilles det som om forbrukeren får fantastisk hår etter å ha brukt disse shampoene. Det er ren og skjær løgn. De fleste går også tilbake til sin opprinnelige shampo etter å ha oppdaget at effekten uteblir, sier Andresen.

- Ren løgn

Han har holdt foredrag og skrevet artikler i fagblader om emnet. Nå etterlyser han et sterkere engasjement hos forbrukerombudet.

- Det er uforståelig at de ikke griper inn. De konsentrerer seg mye om kjønnsdiskriminerende reklame. Det er vel og bra, men å lure forbrukerne er verre enn et gammeldags syn på kvinner. Mye av reklamen for bleier, bind, hud, hår og vaskemidler er rett og slett løgn, sier Andresen.

- Dessuten, skyter han ivrig inn, - er all denne reklamen helt lik. Dialogene er teatralske og stive. Design, innpakning og utforming er ensidig og uten sjel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Andresen er ikke nådig.

- Jeg har til gode å se én god og intelligent reklamefilm for shampo, for hudpleiemidler eller for vaskemidler. Det er langt mellom drammene når det gjelder bleier og bind også.

Diktert av kunden

Det meste av denne reklamen er produsert i Sør-Europa. Der har vareprodusentene større makt over reklamebyråene. De ønsker en enhetlig profilering verden over - globalt konsept, og gir sine direktiver til byråene. Norske byråer adopterer dermed en ferdig produksjon. Alt de gjør er å dubbe inn norske stemmer eller legge inn norsk tekst.

Andresen er lite stolt av at også hans eget byrå bedriver denne virksomheten. Vil helst gå stille dørene.

- Hvorfor sier du ikke nei til slike oppdrag?

- Jeg jobber hardt for å overbevise de utenlandske kundene om at de bruker pengene på en dårlig måte. Flere og flere av dem skjønner etter hvert at dette ikke slår an i Norge. Jeg håper derfor at tendensen er på vei ut.

- Er ikke sannheten den at reklamebransjen tar hva som helst av oppdrag bare det er penger å tjene?

- Nei, det er ikke tilfelle. Jeg vet om flere som har takket nei til ferdigdikterte oppdrag fra store utenlandske kunder. Dermed har de også mistet kontrakter.

Selv har vi takket nei til å profilere politiske partiers valgkamper på prinsipielt grunnlag.

Utenlandsk kvalitet

Det finnes også unntak - massiv utenlandsk reklame med kvalitet. Andresen nevner Diesel, Levi's og Nike som tre åpenbare eksempler.

- Det finnes dårlig norsk reklame også?

- Ja, men den er ikke så dårlig som den utenlandske. Likevel er vi flere i bransjen som er luta lei av Schjærvens «Hompibomp Byggmakker»-kampanje. Den er ikke intelligent, men den er folkelig.

Norge, en stormakt

Andresen kan i farta komme på ti kunder som har skjønt at det er sjarmerende, humoristisk og intelligent reklame som fungerer i Norge. De ti er Lotto Norsk Tipping, Ikea, Oslo Sporveier, Verdens Gang, Dagbladet, Wasa, NSB, Braathens SAFE, TINE Norske Meierier og Solo. De fem førstnevnte står på New Deals egen kundeliste.

- Takket være flere av disse er Norge blitt en internasjonal stormakt på reklamefronten.