Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Møkkleie Lettermans anti-humor

Oslo-kanalen Metropol sender nå «The Late Show» med David Letterman. Det er et morsomt program - morsomst fordi man aldri vet hva som faktisk skjer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Letterman må være showbiz' mest humørsyke programleder. Han gir en overveldende følelse av at han virkelig gir blanke. I går kranglet han med bandlederen, gadd ikke fortelle mer enn tre dårlige vitser langsomt i åpningsmonologen, gjespet, himlet med øynene og demonstrerte åpenlyst at han syntes egne vitser var elendige - bråstoppet showet når ingen lo («Jeg tar en pause midt i all den brennheite komedien») - og innannonserte reklamen med følgende melding: «Ta fjernkontrollen og sveip litt rundt nå, så skal det bli spennende å se om vi fortsatt er her når dere kommer tilbake» - og når han kom tilbake: «Jeg kom på noe i løpet av reklamen - ikke alle show kan være like bra.» Ingen tvil om at han mente det heller. Letterman er underholdning for folk som er for nevrotiske til å syns at Woody Allen er morsom.

Tande-2

Langsomt, men sikkert vokser de største fjernsynsnavnene ut av sine kanaler. Mens Flatland måtte av lufta i NRKs pengeprogram da det ble klart at han skulle til TV2, kan arvtaker Tande-P. kombinere NRK-jobben med å skrive julekalender med Vazelina Bilopphøggers på TV2. Det kan Tande-P. gjøre fordi han da er forfatter, ikke fjernsynsfjes. Og det er fjeset NRK har kjøpt eneretten til.

Nytt på nett

På Internett har vi på kort tid fått to nye nettaviser som har spesialisert seg på nyheter rundt markedsføring og media, Propaganda og Kampanje (med nettadresser www. Kampanje.com og www. Propaganda-as.no). Kampanje har sin basis i bransjetidsskriftet Kampanje, mens Propaganda også er et nyhetsbrev. I går lanserte TV2 sin nyhetshøst, og Kampanje leverte raskt oversikt over høsten, tre nyheter og en kommentar av redaktør Lasse Gimset. Propagandas nettsted var ikke på plass med de nyhetene, men dekket TV2 med en sak om at kanalen ønsker flere produsenter på Vestlandet og vil favorisere underleverandører der.

Dette er kanskje en indikasjon på at Kampanje satser bredt, mens Propaganda ser seg som et smalere nyhetsbrev for bransjen - men det er også en indikasjon på at Kampanje er mer på hogget. Kampanje synes å ha større og bedre ressurser, og de musklene syns. Og spørsmålet framover er ikke om det er et marked for to nettsteder med fokus på reklame og medienyheter - spørsmålet er om det er et marked for ett. Norge er et lite land.