MOMS: Momsfritaket gjør kostbare elbiler som disse billigere å kjøpe. Men nå vil Frp ha bort denne subsidieringen og heller bruke milliardene på lavere bompengetakster. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
MOMS: Momsfritaket gjør kostbare elbiler som disse billigere å kjøpe. Men nå vil Frp ha bort denne subsidieringen og heller bruke milliardene på lavere bompengetakster. Foto: Tore Meek / NTB scanpixVis mer

Frp vil fjerne momsfritak for elbiler

Moms på elbiler skal gi bompenge-kutt

Fremskrittspartiet vil innføre moms på elbiler og bruke pengene på lavere bomtakster. - Helt idiotisk, svarer regjeringspartner Venstre.

Det brygger til elbil-strid foran regjeringsforhandlingene som starter like på nyåret. Mens landsstyret i Venstre i helga gikk inn for å videreføre elbilfordelene «i lang tid framover», kommer regjeringspartner Fremskrittspartiet nå med stikk motsatte signaler.

FULL MOMS: Frps klimapolitiske talsperson Gisle Meininger Saudland mener det er på tide å innføre full moms på elbiler. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
FULL MOMS: Frps klimapolitiske talsperson Gisle Meininger Saudland mener det er på tide å innføre full moms på elbiler. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix Vis mer

På vei til klimatoppmøtet i Katowice i Polen varsler Frp's miljø- og klimapolitiske talsmann Gisle Meininger Saudland at momsfritaket helst bør fjernes snarest mulig og i alle fall etter 2021.

- Da kan vi endelig få til vårt valgkampløfte om å redusere bompengetakstene, sier Saudland til Dagbladet.

- Rettferdig

Frp-representanten mener momsfritaket etter hvert framstår som urimelig og dårlig begrunnet. Han viser til at antallet elbiler har økt kraftig de seinere åra og at det nå er flere enn 180.000 slike biler på norske veier.

- Bare i år vil elbilene være subsidiert med hele 5,6 milliarder kroner gjennom momsfritaket. Fjerner vi dette, bør pengene øremerkes veiutbygging og andre tiltak som kommer bilistene til gode, sier Saudland.

- Dette er ikke noe annet enn rettferdig. I praksis har eiere av bensin- og dieselbiler subsidierte elbilistene massivt, så en viss omfordeling er på sin plass, fortsetter han.

FORTVILER: Politiet fortviler over elbilistenes forhold til kollektivfeltet. På 60 minutter ved Manglerud i Oslo, kunne de skrevet forenklede forelegg for nesten en million kroner. Video: Nicolai Delebekk Vis mer

Fases inn

Saudland vil ikke innføre full moms «over natta», men mener det bør skje så fort som mulig. I regjeringsplattformen fra Jeløya står det at elbilfordelene skal videreføres ut stortingsperioden - men når Høyre, Frp og Venstre på nyåret skal forhandle med KrF om en ny plattform, kan det bli endringer.

- Hvis vi får startet innfasingen av full moms på elbiler før 2021, så ville det vært positivt. Vi har behov for gjennomslag på områder som har vært diskutert og lukket tidligere, men det er ikke jeg som forhandler, sier Saudland.

Han viser til at elbilene fortsatt vil ha en lang rekke fordeler, som fritak fra engangsavgift og lavere årsavgift.

- Helt idiotisk

Unge Venstre-leder Sondre Hansmark har ingenting til overs for kravet fra Fremskrittspartiet.

- Helt idiotisk. Vi står midt oppe i en elbilrevolusjon. I september var halvparten av nybilsalget elbiler. Dette kommer ikke av seg selv. Elbilfordelene må bevares, og det må bli dyrere å kjøre.

EFTAs overvåkingsorgan ESA godkjente i fjor at ordningen med nullmoms på elbiler videreføres. Men nullmomsen må evalueres i 2020, krever Brussel.

- I en situasjon med rask teknologisk utvikling som gjør elbilene både bedre og billigere, er det viktig å hindre en overkompensasjon som verken kommer markedet eller forbrukerne til gode, heter det i ESA-avgjørelsen fra i fjor.

Reagerer

På Stortinget reagerer SV og MDG sterkt på forslaget om å innføre moms på elbiler.

- Frp vil trekke bort teppet under alle de tusenvis som har kjøpt seg elbil de siste årene og effektivt stanse salget av nye elbiler, sier SVs Kari Elisabeth Kaski til Dagbladet.

Hun mener elbilfordelene er avgjørende for å nå målet om at nullutslippskjøretøy skal stå for for hele nybilsalget i 2025, et mål også Frp har stilt seg bak.

- Dette er et ekstremt dårlig klimasignal fra et regjeringsparti. Det er spesielt å komme med denne saken samtidig som vi skal forhandle om regelboken for Parisavtalen i Katowice, sier MDGs nasjonale talsperson Arild Hermstad.

Han hevder utspillet viser hvor krevende han mener det er for Venstre å få gjennomslag for en offensiv klimapolitikk med Frp i regjering.

- Samtidig som Venstre forsøker å spisse sin miljøprofil inn mot regjeringsforhandlingene, kontrer Frp med å rulle tilbake den største suksesshistorien vi har på klimapolitikk i Norge, sier MDG-toppen.

Elbilforeningen provosert

Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen sier til Dagbladet at hun blir provosert av forslaget fra Frp.

- Det bør være uaktuelt å innføre merverdiavgift før elbiler nærmer seg 100 prosent av nybilsalget. Dersom vi når målet om å gjøre hele nybilsalget elektrisk i 2025, vil fortsatt ca. 65 av den totale bilparken være fossile person- og varebiler, sier hun.

Bu sier det er nødvendig å beholde fritakene fra moms og engangsavgift i «mange år ennå». Med moms blir en elbil i kompaktklassen om lag 100 000 kroner dyrere, mens de store familiebilene vil koste flere hundre tusen kroner mer enn i dag, sier Bu.

- Det vil forhindre mange fra å kunne kjøpe elbil, og dette forslaget kan potensielt slå beina under den gode utviklingen vi har skapt her i landet, fortsetter hun.