OMSTRIDT SYKDOM: Selv er ikke Lars Monsen i tvil om at det er borrelia han har. Andre mener å være mer usikre. Foto: SIV JOHANNE SEGLEM/DagbladetVis mer

- Monsens blod er et av de aller mest forurensede forskerne har sett

Blodprøven som kan bevise Lars Monsens flåttsykdom.

(Dagbladet): I en stor artikkel om borrelia trykker det norske forskningsmagasinet Apollon i sitt neste nummer et mikroskopbilde av en blodprøve fra Lars Monsen. Ifølge magasinet viser bildet at Monsens blod er fullt av borreliabakterier.

«Blodet hans er et av de aller mest forurensede som forskerne har sett. Det er fullt av bakterier og andre urenheter. Den norske villmarks- og ekspedisjonsfareren har en tung infeksjon i kroppen som blant annet skyldes borreliabakterier», heter det i Apollon, som utgis av Universitetet i Oslo.

Dette er i strid med det lege og epidemiolog Preben Aavitsland skrev i Dagbladet forrige uke - nettopp at Monsen ikke har borreliose.

Bildet av Monsens blodprøve er tatt av biologene Morten Laane og Ivar Mysterud ved Universitetet i Oslo, som har studert blodet til et stort antall personer som mistenker at de er kronisk syke etter flåttbitt. De har nemlig utviklet en metode der de ved hjelp av klassisk mikroskopi mener å kunne påvise bakteriene direkte i blodet.

Holder appell - Lars Monsens blod er fullt av bakterier, og siden han fortsatt er syk er det vel ikke noen særlig dristig konklusjon å anta at det er borreliabakterier han har. Han har mange av dem, sier forsker og grunnbiolog Ivar Mysterud ved Universitetet i Oslo til Dagbladet, og fortsetter:

- Vi stiller ikke diagnoser, men vi ser på blodet ved å ta bilder og filme bevegelsesmønstret til bakteriene i sann tid eller med tidsforkorting.

I dag holder Lars Monsen en appell under borreliademonstrasjon utenfor Stortinget. Han har ikke besvart Dagbladets henvendelser i denne saken, men har tidligere i år skrevet på bloggen sin at han har tatt bilder av blodet sitt.

- Blodet mitt er fremdeles fullt av borreliabakterier -- det har vi bildebevis på (noen vil sikkert si at det er noe annet!), skriver Monsen.

- Tar feil av årsaken Monsens sykdomsbilde har blitt heftig diskutert i offentligheten etter at han i november i fjor sa på NRK at han hadde borreliose.

En av dem som hardnakket hevder Monsen ikke har den flåttbårne sykdommen, er lege og epidemiolog Preben Aavitsland, som blant annet har bakgrunn som statsepidemiolog ved Folkehelseinstituttet, og som i dag jobber som daglig leder for nettstedet epidemi.

FORSKERE: De to pensjonerte  forskerne Morten Laane og Ivar
 Foto:  Ola Sæther/Apollon, UiO
FORSKERE: De to pensjonerte forskerne Morten Laane og Ivar Mysterud har utviklet en metode de hevder kan påvise borrelia-bakterier i blodet. Foto: Ola Sæther/Apollon, UiO Vis mer

Seinest forrige uke skrev Aavitsland følgende i Dagbladet:

- Jeg tror på Monsens symptomer, men jeg mener han tar feil om årsaken, altså borreliose etter flåttbitt. Sykdomsbildet likner ikke borreliose.

Dagbladet kontaktet Aavitsland på nytt i forbindelse med artikkelen i Apollon.

SKEPTISK:  Epiemiolog og lege Preben Aavitsland har gjentatte ganger gått offentlig ut og uttalt at han ikke tror på Monsens flått-sykdom. Han ønsker ikke å kommentere mikroskopbildene av Monsens blod. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet
SKEPTISK: Epiemiolog og lege Preben Aavitsland har gjentatte ganger gått offentlig ut og uttalt at han ikke tror på Monsens flått-sykdom. Han ønsker ikke å kommentere mikroskopbildene av Monsens blod. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet Vis mer

- Endrer artikkelen din oppfatning?

- Nei, det har jeg ingen kommentar til, sier Aavitsland, og henviser til overlege Sølvi Noraas sin kommentar i Aftenposten onsdag denne uka:

- Denne metoden er uegnet til å diagnostisere borreliose hos pasientene. Når disse forskerne ikke har vist at det virkelig er borreliabakterier de ser med tilleggsanalyser som  f.eks PCR (DNA-analyse), har resultatene slik de presenteres her ingen verdi, sa Noraas, som jobber ved avdeling for medisinsk mikrobiologi ved Sørlandet, til Aftenposten.

Deltar ikke i debatten Biolog Mysterud understreker at verken han eller kollegaen engasjerer seg i debatten om borreloise.

LARS MONSENS BLOD:  Blodet til Lars Monsen er fullt
LARS MONSENS BLOD: Blodet til Lars Monsen er fullt av bakterier og urenheter, og er blant det mest forurensede forskerne har sett, skriver forskningsbladet Apollon. Faksimile: Apollon Vis mer

- Det er legene som må stille diagnosene. Vi er ikke leger, og deltar heller ikke i profesjonsstriden som pågår om kronisk borreliose. Jeg registrerer at Monsen selv mener at han har borreliose, mens noen leger mener han ikke har det, sier han.

Laane og Mysteruds metode for å påvise bakterier i blod er publisert i tidsskriftet Biological and Biomedical Reports.

De to pensjonerte biologene hevder de kan dokumentere at bakterier beveger seg ut og inn av blodcellene, at de kan endre form og at de også kan skjule seg i biofilmer. Apollon skriver at borreliabakterien er en trådformet og spiralsnodd bakterie, en såkalt spiroket. Den kan bore seg inn i blodcellene våre, og den følger blodstrømmen rundt i kroppen.
I Monsens blodceller mener to forskerne at det var nettopp mange slike spiroketer.

-  Når det er en så kraftig bakteriell infeksjon i blodet, blir det tydelig på bildene. Det er ikke slik blodet skal se ut, sier Mysterud.

BORRELIABAKTERIER:  Røde blodceller med det forskerne mener er slangeformede
og perleformede borreliabakterier inne i cellene.
  Foto:  Morten Laane/UiO/