Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Mor velger familiebilen

I moderne familier er det ofte mor som bestemmer når det skal handles bil. Kvinner er også en voksende kjøpegruppe, og de lar seg ikke lure eller imponere over kjekke bilselgere med primitive argumenter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kvinner er blitt en maktfaktor i bilbransjen, som driller sine ansatte til å pleie kvinner. I år 2000 vil en tredjedel av privatpersoner som kjøper seg bil være eldre - det vil si over 50 år. Og halvparten er kvinner. 'Eldre damer' er den kjøpegruppen som vokser mest. Og kvinner er krevende kunder, de lar seg ikke så lett imponere av bilselgernes utlegninger. De vil ha fakta - ikke fraser.

Importører gransker kvinners krav og ønsker og lager salgskampanjer rettet mot kvinner.

- Peugeot 206 er bilen vi mente ville interessere mange kvinner, sier markedsdirektør i Bertel O. Steen (Peugeot) til Dagbladet. Før vi lanserte bilen vil vi vite hva kvinner prioriterte ved bilvalg. Resultat er at over 50 prosent av 206 er solgt til kvinner, sier Larsen.

Praktisk og lettkjørt

Kvinners drømmebil skal være:

  • Praktisk med mange små legge-fra-seg-steder rundt førerplassen
  • Myk i linjene, ikke simpel
  • Lettkjørt med servostyring
  • Sikker som en panservogn
  • Stor som en varebil, men liten når den skal parkeres
  • Problemfri
  • Toppfart, akselerasjon og hestekrefter spiller mindre rolle
  • Den kan gjerne ha soltak og automatgear
  • GTi-versjon skal det ikke være
  • Den skal være lett å komme inn og ut av
  • Innredningen skal være varm med tekstiler og gode seter
  • Baksetet skal være fleksibelt for kvinner frakter oftere enn menn barn i baksetet
  • Plassen til bærposene er viktig, og selv uten muskler må bakseteryggen kunne brettes forover
  • Fargen skal enten være synlig eller usynlig. Ikke sort eller hvit - gjerne rød eller sølv

Nei til kvinnebil

Akkurat som eldre ikke vil ha en 'eldrebil', ønsker ikke kvinner noen egen 'kvinnebil'. Det oppfattes som negativt og ingen bilprodusent tør markedsføre en bil som 'Laget for henne'. Men mange nye biler er blitt klart mer feminine. Det er egentlig rart, for bilindustrien styres av menn 'i sin beste alder'. Ni av ti norske bilimportører har knapt en eneste kvinne i sin ledergruppe, og treffer du en kvinneleder hos en bilprodusent får hun aller nådigst lov til å jobbe med tekstiler.

Bransjen sier at kvinner ikke vil jobbe med biler. Kvinner hevder at næringen oser av menn og deres fordommer.

Hun betaler selv

Firmabilmarkedet er mannens rike. Bilimportører Dagbladet har snakket med sier at åtte av ti firmabiler leveres til mannlige ledere. Ofte kjører han firmabil, mens hun kjører bilen familien har betalt. Det betyr ikke at mannen alene bestemmer over firmabilen. Selgere har oppdaget at kvinner ofte bestemmer over firmabilen. Typisk er han som skulle ha en firmabil til 250 000 kroner. Han prøvekjørte og drømte om en Alfa Romeo 156 til 249 900 kroner. Hun ville ha en stasjonsvogn med familievennlig utstyr. Hun vant, og nå kjører de en Skoda Octavia stasjonsvogn med automatgear og klimaanlegg. Han drømmer fortsatt om Alfaens kjøreegenskaper, lukten av skinn og Alfa-merket i grillen. Barna i baksetet takker mor fordi de slapp i sitte sammenklemt bak med liten plass, dårlig sikt og i stasjonsvognen kan de frakte med seg alt de trenger av dukkevogner, vesker.

Hater verksteder

Kvinner søker det problemfrie livet. De hater alt som lukter av bilverksteder og mener at 'det er mannens rike' - og verkstedene oppfører seg deretter. Kvinner setter krav til at bilen skal brukes - ikke repareres. De er mer enn menn opptatt av lange garantier, og vil ikke se en regning fra verkstedet. Kvinner kjører penere enn menn, tar mer vare på bilen og ønsker at forhandleren både skifter vinterhjul og tar seg av vedlikeholdet. De drømmer i følge undersøkelser om at dette skal være inkludert i prisen.