Moren falt om - David (4) ringte 113

Mens Sepideh Kamali (37) lå på gulvet og vred seg i smerter, ringte sønnen etter hjelp. Da truet operatøren på andre enden av telefonen med å melde ifra til barnevernet. Nå beklager de.

HJALP MAMMA: Pappa var på jobb, da mamma Sepideh falt om i smerter hjemme. Da tok David (4) telefonen og ringte 113. Foto: Privat
HJALP MAMMA: Pappa var på jobb, da mamma Sepideh falt om i smerter hjemme. Da tok David (4) telefonen og ringte 113. Foto: Privat Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det var 2. desember at Sepideh Kamali (37) var hjemme alene med sønnen David (4) i Langhus i Nordre Follo kommune utenfor Oslo. Mens han satt og så på TV og lekte, spiste hun noe mat da hun plutselig kjente en intens smerte i magen.

- Det var noe chili i maten som jeg ikke visste om. Jeg fikk vondt i magen med en gang, og det var en smerte jeg aldri opplevd før. På en skala fra 1-10 var det 9,5, sier hun til Dagbladet.

Det var Østlandets Blad som skrev om saken først.

- Må tas alvorlig

For to år siden gikk Kamali gjennom en gastrisk bypassoperasjon, som er blant de vanligste operasjonene mot sykelig overvekt.

- Etter en slik operasjon får man ofte reaksjoner i magen når man spiser mat som man ikke spiser så ofte. Når man får slike reaksjoner så må det tas alvorlig. Alle som har blitt operert får et kort man alltid har på seg, i tilfelle man får en reaksjon når man er ute blant folk. Kortet forteller at jeg har vært gjennom denne operasjonen, sier hun.

Hun forteller at hun seinest i februar var hos fastlegen sin da hun fortalte på vei ut av timen at hun hadde litt vondt i magen. Kamali beskriver smertengraden som 1, på en skala fra 1-10. Likevel gjorde det at legen reagerte, og hun ble sendt til Ahus for operasjon med en gang.

Sønnen ringte 113

Tilbake på gulvet hjemme. Sepideh ligger og vrir seg i smerte og klarer ikke få fram et ord. Plutselig hører hun at sønnen David snakker i telefonen hennes.

- Han sa: «Hei, jeg heter David og er 4 til 5 år. Pappa er på jobb. Mamma er syk og kan ikke snakke. Hun trenger hjelp». Jeg klarte å rope på han og ba han komme til meg.

Fireåringen hadde funnet en app på telefonen til Kamali som automatisk ringer til 113. Denne lastet hun ned etter et kurs, slik at man ikke trenger å oppgi hvor man er og navn, ettersom det er registrert i appen.

- Jeg tok telefonen og prøvde å snakke. Men personen på andre siden begynte å kjefte på meg. Hun sa: «Vet du hva du har gjort? Du har bedt en fireåring om å ringe 113. Dette burde bli en barnevernssak. Jeg skal melde dette videre.», sier Kamali.

Ifølge Kamali skal ikke operatøren på andre siden ha vært interessert i høre om hva som feilet henne, eller om at hun tidligere hadde hatt en gastrisk bypassoperasjon.

RINGTE 113: David (4) hadde lært om nødnummer i barnehagen. Det er mamma Sepideh veldig takknemlig for. Foto: Privat
RINGTE 113: David (4) hadde lært om nødnummer i barnehagen. Det er mamma Sepideh veldig takknemlig for. Foto: Privat Vis mer

- Jeg ante jo ikke at sønnen min hadde ringt 113. Hun trodde ikke på meg, selv når jeg fortalte hvor alvorlig dette var. Jeg blir stresset bare av å snakke om det nå i ettertid, forteller hun.

Gastrisk bypass

  • Gastrisk bypass, eller gastric bypass, er en av de vanligste fedmeoperasjonene i verden.

  • Pasienter som får tilbud om en slik operasjon får det etter en individuell og klinisk vurdering. Vanligvis må man ha en BMI på over 35.

  • Operasjonen innebærer å sjalte ut et segment av tynntarmen, slik at en mindre mengde næringsstoffer tas opp. Dette betyr at man tar et lavere segment av tarmen og kobler direkte på toppen av magesekken. Resultatet blir at resten av magesekken og tynntarm frem til det valgte segmentet ikke blir brukt.

  • Større komplikasjoner etter operasjon opptrer sjeldnere enn i 5% av tilfellene. Dette på tross av at sykelig overvektige pasienter har signifikant høyere risiko ved alle operasjoner.

  • Selv om det er få pasienter som rammes av større komplikasjoner, er det alltid alvorlig for den som rammes. Det er derfor særdeles viktig at fordeler og ulemper ved behandlingen er nøye gjennomgått og diskutert med pasienten på forhånd, og at fedmekirurgi representerer siste utvei for pasienten.

Kilde: Lommelegen.no

Ringte og beklaget

Etterhvert ble Kamali satt over til legevakta hvor hun snakket med en sykepleier som fikk roet henne ned.

- Hun fortalte meg at dette kom til å gå bra. Men det jeg opplevde fra 113 var trist. David hørte også at jeg ble kjeftet på og spurte om han hadde gjort noe galt. Jeg har forsikret han flere ganger i ettertid om at det han gjort var helt riktig.

Etterhvert avtok smerten i magen, men Sepideh var fortsatt redd for hva operatøren skulle gjøre.

- Etter to timer ringte operasjonslederen på 113 og beklaget det som hadde skjedd. Jeg vet ikke hvordan han hadde fått informasjon om samtalen, men det ga meg en bedre følelse igjen. Nå føler jeg meg tryggere neste gang jeg trenger hjelp, sier hun.

Dagbladet har vært i kontakt med prehospital klinikk ved Oslo universitetssykehus, som har ansvar nødmelde- og utrykningstjenesten i Oslo og Viken.

NY FUNKSJON: - Før jobbet de i blinde, nå kan de se. Video: Øystein Sæthre. Reporter: Celina Morken Vis mer

Klinikkleder Sindre Mellesmo sier at det er oppriktig lei seg for Sepidehs opplevelse:

- Vår målsetning er at alle som ringer 113 skal være sikre på at AMK-sentralen sørger for god og riktig håndtering av de anropene som sentralen mottar. Vi følger med på at dette i all hovedsak også skjer, men situasjonen viser at det motsatte dessverre kan inntreffe, skriver han i en e-post til Dagbladet.

Mellesmo sier hendelsen håndteres internt.

- Situasjonen ble raskt fanget opp av vakthavende operasjonsleder som kontaktet innringer nesten umiddelbart. Internt er forløpet gått grundig gjennom for å forsikre oss om at dette ikke skjer igjen. Dette omfatter en oppfølgende kontakt med innringer, forteller han.

Takknemlig for barnehageansatte

Nå har det gått snart to uker siden det skjedde og Kamali har det helt fint igjen. Hun er veldig stolt av hvordan sønnen hennes taklet situasjonen.

- Jeg er kjempeglad for at de lærer om dette i barnehagen. De ansatte er kjempeflinke og får dem til å forstå at det ikke er et nummer man tulleringer til. Han spør fortsatt hvorfor jeg fikk kjeft i telefonen, når det han gjorde var riktig. Det har jeg fortsatt ikke noe svar på, sier hun til Dagbladet.

Etter at hun fortalte historien til Østlandets Blad har David fått en invitasjon til å komme og besøke luftambulansen.

Kamali sier til Dagbladet at det er viktig for henne at folk ikke får et dårlig inntrykk av helsevesenet på grunn av hennes opplevelse:

- De aller fleste er veldig hyggelige og jeg vil ikke at en person som har gjort feil skal ødelegge hele synet på helsevesenet.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer