SMURFESPILL: Mamma Marianne Dalen tror ikke at Morten (6) skjønner hvor mye penger han egentlig har brukt. Her holder han mors telefon, men det var Ipaden han brukte da han gjorde kjøpene.
Foto. Nina Hansen /Dagbladet
SMURFESPILL: Mamma Marianne Dalen tror ikke at Morten (6) skjønner hvor mye penger han egentlig har brukt. Her holder han mors telefon, men det var Ipaden han brukte da han gjorde kjøpene. Foto. Nina Hansen /DagbladetVis mer

Morten (6) brukte 23 998kr på smurfespill

Nå er mamma Marianne litt sinnasmurf.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Da Marianne Dalen skulle betale regninger på mandag denne uka fikk hun et sjokk. Det var noen som hadde handlet for 23 998 kroner i iTunes.

Da hun så på transaksjonene skjønte hun fort at det var sønnen, Morten (6), som hadde spilt «Smurfespillet» og kjøpt inn blant annet smurfebær gjennom spillet, som man kan laste ned gratis.

- Jeg tenkte «Hva i all verden er det her?». Det var ikke i mine villeste anelser at han klarte å gjøre det her, sier en oppgitt Dalen.

Lånte Ipaden Morten har fått låne Ipaden til sin mor for å spille noen barnespill hun har lastet ned gratis. De nesten 24 000 kronene har sønnen brukt mellom 4. og 9. oktober i år.

I «Smurfespillet» er minste mulige kjøp 54 kroner, Morten har brukt over 700 kroner på de fleste av kjøpene sine.

- Da jeg konfronterte han med det, sa han «Ja, men mamma, jeg bare trykket og trykket, og tastet ikke inn noe kode». Men han har sikkert tastet inn en kode, sier hun.

«Smurfs? Village» Dalen har skiftet passord nå, men hadde tidligere sitt telefonnummer som passord, og tror sønnen har plukket dette opp i en samtale mellom henne og ektemannen.

«Smurfs? Village» går ut på å bygge opp en smurfelandsby ved å dyrke jorda og bygge flere hus. Uten «smurfebær» går utviklingen i spillet svært sakte, og barnet blir fort lei. Dalen skjønner derfor at sønnen ville kjøpe for å gjøre spillet mer spennende.

- Jeg synes at det er sprøtt at det ikke er et maksbeløp man kan handle for i et barnespill, eller et krav om kode på hvert enkelt kjøp, det er det ikke nå, sier en oppgitt Dalen.

Hun har forsøkt å forklare sønnen hvor mye penger han har brukt, men tror at han er for ung til å skjønne verdien av 24 000 kroner.

Omtalt av flere Dalen har kontakt med både Apple Norge og sin bank, og hun forteller at begge virker behjelpelig med å hjelpe henne med å få beløpet refundert.

Dette smurfespillet har blitt omtalt i flere medier både i Norge og i andre deler av verden på grunn av kunder med det samme problemet.

- Apple har ikke noen kommentarer på slike saker, men jobber med å hjelpe kunden, sier Andreas Rødland talsmann for Apple i Norge.

Etter at Dagbladet tok kontakt med Apple fikk Dalen en e-post med en endelig bekreftelse på at hun får refundert pengene Morten brukte.

«BARE TRYKKET»: «Ja, men mamma, jeg bare trykket og trykket og trykket», sa Morten da mamma spurte hvordan han hadde brukt så mye penger.
Foto. Nina Hansen /Dagbladet
«BARE TRYKKET»: «Ja, men mamma, jeg bare trykket og trykket og trykket», sa Morten da mamma spurte hvordan han hadde brukt så mye penger. Foto. Nina Hansen /Dagbladet Vis mer